actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2008, 18:04
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Studenten kunnen niet spellen (maar denken zelf van wel)

Studenten hoger onderwijs overschatten hun eigen spelvaardigheden, zo blijkt uit een onderzoek van de Artevelde Hogeschool in Gent. En alhoewel ze veel spelfouten blijken te maken, leest amper 20 procent van de studenten zijn tekst hierop na.

De afdeling logopedie en audiologie van de Artevelde Hogeschool onderwierp 831 eerste en tweede bachelorstudenten uit heel Vlaanderen, zowel van hogescholen als van universiteiten, aan een dictee. Daarbij kregen ze een lijst met vragen over hoe ze denken over en omgaan met spelling.

Maar liefst 81 procent van de studenten omschreef zichzelf als een gemiddelde tot zeer goede speller, en 50 procent gaf aan weinig of geen problemen te hebben met het juist vervoegen van de werkwoorden. Nochtans maakten ze gemiddeld 25 spelfouten, waaronder 5 werkwoordsfouten, in het dictee dat 12 paragrafen telde. De studenten waren er bovendien erg van overtuigd dat hun -foutieve- schrijfwijze de juiste was. Tenslotte gaf slechts 20 procent van de ondervraagden aan hun tekst effectief na te lezen op spelfouten.

De onderzoekers menen dat het debat rond het belang van spelling in het onderwijs opnieuw opgestart moet worden. Daarnaast vinden ze dat studenten hiervoor ook een beter zelfinzicht moeten krijgen, want enkel dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling. hrt

Bron:
De Standaard
dinsdag 16 december 2008 | Bron: BELGA
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2008, 08:33
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dit doet me denken aan iets waar ik al geruime tijd mee in mijn hoofd zit.
Is het geen idee om een draadje op te starten waar spelfouten die we op het forum tegenkomen gepost en verbeterd kunnen worden? Want wat worden er soms kemels gepost zeg... Zelfs tegen 'ei' en 'ij' worden er hier soms nog fouten gemaakt.

Ik weet nog dat ik in het eerste jaar in de hogeschool ook nog vrij veel fouten schreef, vooral bij de werkwoorden ging het wel eens mis. Ik durf nu met 100% zekerheid zeggen dat ik - mits nalezen - geen enkele fout meer maak tegen de werkwoorden. Dit komt net doordat ik in het 1ste jaar nog wél fouten maakte. Als toekomstig leerkracht Nederlands vond ik dit niet kunnen en heb ik mezelf de spelling van de werkwoorden fatsoenlijk aangeleerd en sindsdien heb ik dat helemaal door.
Ik denk dat andere studenten ook op die manier geholpen zouden kunnen worden, maar dan moeten ze wel weten dat ze fouten maken natuurlijk. Zoals het artikel zegt denkt de overgrote meerderheid duidelijk onterecht dat ze 'zeer goede' spellers zijn. Dat zal hier wel niet anders zijn. Zo'n draadje zou dan kunnen werken als bewustmaking én hulp tegelijkertijd.

Barst, wat denk jij hiervan?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2008, 12:26
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik moet toegeven dat er ook bij mij een daling is inzake het nalezen van werkjes voor school. In het eerste jaar deed ik dit nog geregeld, nu is dat zeldzaam. Dit komt gewoon doordat er veel minder tijd over is. Wat sneuvelt dan? Het nalezen. Misschien is dat jammer...

Aan de andere kant stoor ik mij ook wel aan teksten waar spellingsfouten in staan. Ik probeer toch nog een buffer in te bouwen door soms iemand anders mijn werken te laten nalezen. Lang leve de ouders!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th December 2008, 12:30
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik kan mij inderdaad goed inleven in het artikel.
De eerste les PAV verschoot ik ervan hoeveel fouten men nog maakt tegen werkwoorden. Ik heb zelf nooit veel problemen gehad met werkwoorden, maar aangezien sommige spellingsregels om de haverklap veranderen, vergeet ik die wel eens toe te passen.
Wij hebben toen die eerste les 2u werkwoorden vervoegd. Gigantisch saai voor diegene die het wel konden, maar wat een hulp voor diegene die het niet konden/kunnen.

Wat ik vooral heel hard wil roepen tijdens zo'n spellingsles over de werkwoorden is: "DE VERLICHTE PAAL IS GEEN WERKWOORD!!!! "
Maar dan misschien iets minder aggresief.

En aangezien we nu toch een spellingstopic hebben aangemaakt, heb ik even een vraagje aan de kenners:
Bij een woord eindigend op 'ie': wanneer komt er een 'e' bij?
Het was altijd iets met de nadruk die al dan niet op de laatste lettergreep ligt.
Ik heb het al aan enkele medestudenten gevraagd, maar zoals het onderstaand topic al zegt: Zoiets weten wij niet! :P
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2008, 13:34
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Ik lees weinig mijn taken na...
Ik zou dit inderdaad ook beter doen maar als je een grote taak hebt waaraan je zo al heel veel uren hebt gewerkt vind je vaak niet de motivatie om deze nog een keer te overlezen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th December 2008, 14:54
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Bij een woord eindigend op 'ie': wanneer komt er een 'e' bij?



Als de nadruk ligt op de laatste lettergreep, dan komt er een 'e' bij bij een meervoud op '-en'.
Voorbeeld: koPIE --> kopieën.

Als de nadruk ligt op een andere dan de laatste lettergreep, dan komt er geen 'e' bij bij een meervoud op '-en'.
Voorbeeld: POrie --> poriën , bacTErie --> bacteriën.


En het is misschien geen spelling, maar er zijn een aantal klassiekers in de woordenschat waar we toch ook op zouden mogen letten...
Citaat:
De eerste les PAV verschoot ik


Je bedoelt: 'De eerste les PAV schrok ik'

Of bedoel je echt dat je van kleur veranderde?
(Gordijnen verschieten als ze oud worden! Mensen verschieten niet zo snel. )
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th December 2008, 16:48
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Ik kan mij goed vinden bij de resultaten van dit onderzoek. Zelf ondervind ik vaak bij het nalezen dat ik fouten typ. Ik merk ze ook niet altijd op.
Ik vind het logisch dat je overtuigd bent dat je geen fouten typt. Je moet zeker zijn over wat je schrijft. Anders kom je terecht in een spiraal en blijf je jezelf controleren. Zo raakt je werk niet af.
Hoewel er van elke leerling wordt verwacht dat ze kunnen spellen, blijkt in de praktijk het tegendeel. Leerlingen zijn niet gemotiveerd om te werken aan hun spelling. Ze vinden het tijdverlies. Het vraagt ook veel aandacht en inspanningen. Leerlingen ervaren dit als een extra last. Een grote oorzaak hiervan is de msn-taal. Dit heeft een slechte invloed op de correcte schrijftaal.
Conclusie, misschien moet men de studenten meer aansporen om hun bezig te houden met spelling. Eventueel extra lessen inleggen in de lagere school.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th December 2008, 17:24
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Lindsey Theys
misschien moet men de studenten meer aansporen om hun bezig te houden met spelling.

Je bedoelt uiteraard 'om zich bezig te houden met spelling'
'Hun' = bezittelijk voornaamwoord, vb. hun boek
'zich' = wederkerig voornaamwoord, vb. zich vervelen, zich bezighouden met iets
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.