actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th September 2009, 02:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Gelukskunde wordt vak op school

Gelukskunde wordt vak op school


Biologie, Nederlands, wiskunde, Frans... en sinds kort ook gelukskunde. In het Klein Seminarie in Hoogstraten krijgen de leerlingen een nieuw schoolvak dat hen gelukkig moet maken. Zonder examens.



De leerlingen van het Klein Seminarie van Hoogstraten krijgen in het eerste jaar niet alleen aardrijkskunde en wiskunde, voortaan is er ook het vak 'gelukskunde'. Elke week zitten ze een uurtje samen en krijgen ze lessen in geluk. Het idee komt overwaaien uit Nederland, waar het leerboek in maart de Nationale Onderwijsprijs kreeg. Nu steekt het voor het eerst de grens met België over. Met een handboek Lessen in geluk én met een creatieve inbreng van de leerkrachten.

'Elke maand gaan we rond een ander thema werken', zegt Manu Van Oevelen, directeur van de eerste graad. 'Stressbeheersing, of zelfbeeld en zelfvertrouwen, het thema van deze maand. Geef elkaar eens wat vaker een complimentje, was het onderwerp van de eerste les. In een volgende les leggen we uit dat de foto's in tijdschriften bewerkt zijn en dat de leerlingen zich dus niet moeten spiegelen aan die mooie lichamen.'

De leerkrachten brengen gelukskunde zo creatief mogelijk, zodat de lessen zelf ook leuk worden. 'De les over complimentjes geven gebeurde ook echt door elkaar complimentjes te geven', zegt Manu Van Oevelen. 'Nadien moesten de leerlingen elk twee verhaaltjes vertellen. Een gebeurtenis die hen gelukkig had gemaakt en één die hen niet gelukkig had gemaakt. Eén van die verhaaltjes moest gelogen zijn en dat mochten de andere kinderen raden.'

Het resultaat moet zijn dat leerlingen zich op het einde van het jaar beter in hun vel voelen. 'Kinderpsychiater Peter Adriaenssens zei onlangs dat ouders veel meer van een school verwachten dan alleen maar lesgeven', zegt Werner Kuypers, graadcoördinator van het Klein Seminarie. 'Het leek ons dus een goed idee om gelukskunde toe te voegen aan het vak sociale activiteiten. Tot nu toe ging dat voornamelijk over leren leren, maar daar waren alle leerkrachten wat op uitgekeken. We hebben een grotere verantwoordelijkheid dan dat.'

'Door de veranderende situatie hebben kinderen het nu ook moeilijker om gelukkig te zijn', zegt Kuypers ook. 'Ze beginnen in het secundair en moeten plots omgaan met stress en heel prestatiegericht werken. Met twee werkende ouders is het moeilijk om de vrije tijd goed te vullen. Dus hopen we dat ze zich via gelukskunde beter in hun vel voelen.'

En de leerlingen zelf? 'Die zijn heel gelukkig, want er zijn geen examens voor dit vak', zegt Kuypers. 'Een van de leerlingen is mij al komen zeggen dat het hem al gelukkig maakte dat er plaats was voor zulke lessen op school.'

www.gelukskunde-malmberg.nl


Blog DS, 17-09-2009 (Koen Baumers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th September 2009, 08:25
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dit lijkt me eerder gewoon een veredelde versie van leefsleutels. Daar wordt ook gewerkt rond elkaar complimenten geven, rond je goed in je vel voelen, rond omgaan met stresserende situaties enz. De naam is wel beter gekozen vind ik. It has a nice and happy ring to it

Wel een goede marketingstunt van 't Seminarie
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th September 2009, 12:16
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Thumbs up

Ik heb net stage gedaan in het Spijker internaat in Hoogstraten. Hier zaten verschillende internen die naar school gaan op het Klein Seminarie. Eergisteren kreeg ik van een meisje de opmerking (na aan een andere interne een compliment gegeven te hebben) dat ik best wel wat meer complimenten mocht geven. Dit artikel verklaart waarom zij me dat vertelde.

Het stemt mezelf alvast gelukkig dat deze leerlinge de "kunde tot geluk" trachtte door te geven aan de opvoeders!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.