actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2014, 06:40
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Elke schooldag 36 klachten over pesten

Elke schooldag 36 klachten over pesten

Elke schooldag *openen de centra voor leerlingen*begeleiding of CLB's 36 dossiers over pesten. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. "Want 30 à 40 procent van de slachtoffers praat er met niemand over." In het schooljaar 2012-2013 klopten in totaal 6.516 leerlingen aan bij een CLB met een vraag over pesten. Dat blijkt uit cijfers van VCLB, dat de centra voor leerlingenbegeleiding overkoepelt.
"Het gaat om scholieren die een beroep deden op een CLB omdat ze gepest werden, *omdat een vriend of vriendin van hen daar het slachtoffer van was of omdat ze zelf aan pesterijen deden", vertelt Annelies De Graeve van de VCLB-Koepel. "En dat zijn er veel, dat vinden wij zelf ook. Er wordt in de scholen *nochtans goed rond pesten gewerkt."

Pestdeskundige Gie Deboutte (Universiteit Antwerpen) betwist dat. Hij pleit ervoor dat scholen een pestbeleid opnemen in hun permanente werking. "Dat moeten we echt verplichten", vindt hij. Want kortstondige acties, *zoals een antipestweek, hebben volgens Deboutte geen duurzaam effect. "We moeten de lat hoger leggen. 6.516 leerlingen ís al veel, maar in realiteit is het probleem nog groter: 30 à 40 procent van wie met pesten te maken krijgt, houdt dat voor zichzelf."

Eind oktober heeft Deboutte, die voorzitter is van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, afspraak op het kabinet van de nieuwe minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V). Die wil de problematiek "zorgzaam bekijken".

Bron: Het laatste nieuws 25/9/2014

Mening: Ik ben toch wel geschrokken van het aantal. Het gaat hier om het aantal leerlingen die op één dag langskomen om te melden dat er gepest wordt. Per jaar zijn dat er dan toch echt veel. Ik zou zelfs denken dat er meer leerlingen dan 30-40% het verzwijgen dat er gepest wordt. Ik geef Deboutte dan ook gelijk dat het beter is om hier permanent aan te werken. Dit heeft naar mijn mening een groter effect dan een antipestweek. Leerlingen zijn dit immers snel vergeten. Als ze dit in het midden of op het einde van het jaar krijgen, is de periode er voor verloren geweest. Als ze dit in het begin van het schooljaar krijgen, zijn ze het vergeten naar het einde toe. Er moet hier dus inderdaad iets aan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2014, 10:55
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Net zoals Silvia ben ik ontzettend geschrokken van het hoge aantal. Bovendien zijn dit kinderen die met hun verhaal naar buiten durven te komen. Er zijn namelijk heel wat slachtoffers die het verzwijgen en waar de omgeving zich niet bewust van is. Kinderen kunnen nu eenmaal hard zijn tegen elkaar. Ze wikken en wegen hun woorden niet, ze beseffen onvoldoende hoe kwetsend iets kan zijn en anderen doen mee onder groepsdruk uit angst zelf gepest te worden.
Niet alleen in onze directe omgeving zien we dit jammer genoeg gebeuren, maar ook in de media verschijnen meermaals schrijnende beelden van pesterijen.
Deboutte heeft dan ook meer dan gelijk om permanent aan deze pestproblematiek te werken. Een antipestweek is uiteraard een mooi initiatief, maar ik vrees dat dit onvoldoende is om pestgedrag te vermijden. Zoals Silvia al aanhaalde, verdwijnt dit initiatief al snel in de kinderen hun achterhoofd. Wanneer er permanent aan gewerkt wordt, zullen kinderen er dagelijks/wekelijks mee geconfronteerd worden, met als gevolg dat ze wel zullen stil staan bij de gevolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.