actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 21:21
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Vijfde meer spijbelaars op Vlaamse scholen

Voor het schooljaar 2013-2014 werden in het Vlaams onderwijs in totaal 9.117 spijbelaars geregistreerd. Dat zijn er 1.641 (21,9 procent) meer dan tijdens het schooljaar 2011-2012, toen er 7.476 geteld werden. Tijdens het schooljaar 2012-2013 werden er 8.100 geregistreerd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Kathleen Helsen (CD&V).

Een leerling wordt als spijbelaar beschouwd als hij gedurende een schooljaar minstens 30 halve dagen problematisch afwezig was. In het kleuteronderwijs steeg het aantal meldingen van 197 voor het schooljaar 2011-2012 tot 220 voor 2013-2014. In het lager onderwijs was er in die periode een toename van het aantal van 1.224 tot 1.921 en in het secundair onderwijs een stijging van 6.055 tot 6.756. Het gaat hierbij enkel om leerplichtigen.

‘Met de gegevens waarover we beschikken is het niet mogelijk om uitspraken te doen over de oorzaken van deze stijging en is het ook niet mogelijk om het effect van het actieplan te meten’, aldus Crevits. De minister verwijst hierbij naar ‘het actieplan spijbelen en andere vormen van grensoverschrijdend gedrag’ dat haar voorganger op Onderwijs in maart 2012 lanceerde.

‘Ik wil in de eerste plaats inzetten op preventieve acties om spijbelgedrag te voorkomen. Samen met lokale besturen, de CLB’s en andere lokale partners bekijk ik hoe men lokaal een aanklampend beleid kan uitwerken voor die jongeren die spijbelen en dreigen de school vroegtijdig te verlaten. Ik werk aan een geïntegreerd beleid uit om schools falen, een verkeerde studiekeuze en een gebrek aan motivatie terug te dringen’, lichtte Hilde Crevits nog toe.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01408340

Mening: Ik denk dat we eens een onderzoek moeten doen naar de motieven waarom leerlingen spijbelen. De oorzaken van een leerling in het secundair onderwijs dat spijbelt en een kleuter zullen zeer verschillend zijn. Maar door naar de oorzaken een onderzoek te doen, denk ik dat je betere campagnes kan doen om het spijbelgedrag aan te pakken. Misschien zijn er wel jongeren bij die dat spijbelen omdat ze problemen hebben met iets. Ik vind het wel goed van mevrouw Crevits dat zij wil inzetten op preventieve acties om spijbelgedrag te voorkomen. Ik denk dat het belangrijk is om te werken aan een beleid om schoolse falen, een verkeerde studiekeuze en een gebrek aan motivatie aan te pakken. Ik denk dat we door kleine aanpassing veel leerlingen kunnen helpen en dat ze hierdoor niet meer gaan spijbelen. Ik denk dat er veel leerlingen spijbelen doordat ze zich niet goed voelen in hun klas of studierichting. Daardoor is het belangrijk dat je als leerkracht hier aandacht aan besteed.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 2nd December 2014 om 21:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 09:02
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik denk niet dat spijbelen meteen gaat leiden tot een gebrek aan capaciteit om op de werkvloer te presteren. Spijbelen doe je ook niet zomaar. Veel kinderen die spijbelen zitten in een problematische opvoedingssituatie of komen door peer pressure zelfs niet op school terecht. Het strenger controleren gaat geen effect hebben. Je zou die leerlingen al met handboeien moeten vastketenen aan de school om hen dan elke dag op de schoolbanken te zien. Hier is meer psychologische hulp nodig. Ik denk ook dat de leerkrachten hierbij kunnen helpen. Een middagje gaan praten met de leerlingen die het moeilijker hebben kan al wonderen doen. Misschien zullen zij zich niet kwetsbaar opstellen, maar iemand om naar te luisteren kan altijd deugd doen.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2014, 09:58
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik sluit me volledig aan bij wat Amelie hier aanhaalt. Leerlingen spijbelen normaal gezien niet zonder een goede reden. Vaak heeft dit dus te maken met een probleemsituatie waarin de jongeren zich bevinden. Het is uiteraard spijtig dat de leerlingen hier mee de 'dupe' van zijn. Er zou iets aan gedaan moeten worden, want elke leerling heeft recht op onderwijs. Spijtig genoeg denk ik dat sommige probleemsituaties niet te voorkomen zijn waardoor we niet alle spijbelaars naar school kunnen laten komen.
Op lange termijn kan het misschien zorgen voor een achterstand op school, maar een aantal dagen afwezigheid zal niet voor een extreme achterstand zorgen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.