actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2014, 12:22
Mies.H*ndrickx Mies.H*ndrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 8
Crevits: ‘Scholen beslissen zelf over hoofddoekenverbod’

Crevits: ‘Scholen beslissen zelf over hoofddoekenverbod’


Scholen moeten zelf beslissen of ze een verbod invoeren op levensbeschouwelijke tekens. Dat heeft minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gezegd in de parlementaire commissie.

Sinds 2013 geldt in het Gemeenschaponderwijs een algemeen verbod, maar sinds een arrest van de Raad van State is daar onduidelijkheid over.

‘Een beslissing over het invoeren van een verbod op levensbeschouwelijke kentekens behoort tot de autonomie van de onderwijsinstellingen, en ik zal me daar niet in mengen’, reageerde Crevits (CD&V). Parlementsleden Elisabeth Meuleman (Groen) en Barbara Bonte (Vlaams Belang) hadden naar haar standpunt gevraagd, nadat een arrest van de Raad van State in oktober het verbod op religieuze symbolen in het schoolreglement van enkele scholen had vernietigd.

Minister Crevits gaf in haar antwoord eerst een omstandige schets van de voorgeschiedenis en de context van het recente arrest. Het arrest van de Raad van State van 14 oktober stelt dat een verbod op religieuze tekens in strijd is met de grondrechten. Belangrijk is evenwel, zo onderstreepte de minister, dat het arrest eraan toevoegde dat er beperkingen mogelijk zijn op die grondrechten. Wanneer er bijvoorbeeld aanwijsbare motieven zijn.

Verschillende parlementairen bleven aandringen op een demarche van de minister van Onderwijs, maar Crevits herhaalde dat ze ‘geen schoonmoeder van de schoolbesturen’ wil worden. Wel verbond ze zich tot twee engagementen: ‘Ik wil wél een begrijpelijke, een in mensentaal vertaalde versie van het arrest bezorgen aan de scholen. En ik wil een overleg opstarten met de onderwijskoepels om van gedachten te wisselen over dit onderwerp.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141127_01399898
Datum: 27/11/2014

Eigen mening:
Ik vind het niet meer dan logisch dat scholen dit zelf bepalen. Eigenlijk vind ik zelfs dat mensen zelf moeten kunnen kiezen of ze een hoofddoek dragen of niet. Dat is een persoonlijke keuze, waar niemand anders zaken mee heeft. Zij geloven en volgen hun godsdienst, wat velen niet meer begrijpen, aangezien in onze maatschappij godsdienst meer en meer verdwijnt, of wordt afgevlakt. Er is toch geen storende factor bij het dragen van een hoofddoek? Het is niet gevaarlijk, niet provocerend, ... Als dit dan toch geen individuele keuze kan zijn, is het maar goed dat scholen dit zelf moeten kunnen beslissen. De overheid trekt alles over dezelfde lijn, terwijl er wel degelijk een verschil is van school tot school. Vooral in scholen in grote steden moet dit kunnen, ze leven daar in een multiculturele samenleving, en waarom zouden moslims dan hun hoofddoek moeten afzetten, om de 'christenen' niet voor de borst te stoten? Dit vind ik absoluut niet nodig.

Laatst aangepast door Mies.H*ndrickx : 28th November 2014 om 12:28.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.