actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2015, 09:25
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Een op tien schoolklassen zit in container

Bijna negen op de tien scholen geeft aan (over)vol te zijn. Ze plaatsen steeds meer containerklassen.

Ons scholenpatrimonium is verouderd, krap en duur in onderhoud. Dat blijkt uit de schoolgebouwenmonitor 2013, die gisteren in het Vlaams Parlement voorgesteld werd.

Bijna een derde van de respondenten geeft aan dat de klaslokalen overbezet zijn. 60 procent geeft aan dat de leslokalen ‘volledig bezet’ zijn, dat er met andere woorden plaatsgebrek is.

Het gebrek aan plaats heeft als gevolg gehad dat er heel wat tijdelijke eenheden, zeg maar containerklassen, geplaatst zijn. Die maken al bijna tien procent van het gebouwenpark uit. Maar ze blijken niet allemaal recent of tijdelijk te zijn: bijna een op de drie staat er al van voor 1970.

Wat veiligheid en hygiëne betreft, geven de directies de scholen een score van iets meer dan zeven op tien. Dit aspect komt er het beste uit, net zoals in 2008. Het minst tevreden zijn de scholen met de hoge kosten voor onderhoud.

De Vlaamse minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), heeft zich geëngageerd om een half miljard euro extra in scholenbouw te pompen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150213_01527149

Mening: Ik vind het positief dat Hilde Crevits extra geld wil geven aan de scholenbouw. Als je leest hoeveel kinderen er les moeten volgen in een containerklas dan vind ik dit niet meer dan normaal. Als men al in 1970 is begonnen met containerklassen bij te plaatsen, vind ik het wel wat vreemd dat ze niet vroeger zijn begonnen met het onderwijs extra geld te geven voor scholen te bouwen. Als je door verschillende dorpen rijdt, merk je wel dat er bij vele scholen containerklassen staan op de speelplaats. Hierdoor had ik dit cijfer wel verwacht. Ik denk dat het voor vele kinderen beter is om les te krijgen in een gewoon lokaal dan in een containerklas. Ook al zal al het nodige aanwezig zijn in zo'n containerklas. Zelf ondervind ik dat het toch anders is om les te krijgen in een leslokaal dan in een containerklas.

Ik kan het wel begrijpen dat de scholen het minst tevreden zijn over de kosten. Als je denkt wat het vraagt om een heel schoolgebouw te verwarmen in de winter, kunnen de kosten inderdaad hoog oplopen. Wat dan weer wel positief is, is het cijfer dat ze geven voor hygiëne en veiligheid. Ik denk dat we hygiëne en veiligheid alleen maar kunnen blijven toejuichen dat de scholen daar veel aandacht aan besteden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.