actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2009, 13:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hygiene op school en daarbuiten

Hygiene op school en daarbuiten


Amper één op de tien kleuters wast zijn handjes met zeep nadat hij op school naar het toilet is geweest. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de VUB. Meteen koppelt de onderzoekster daar een strenge conclusie aan: er moeten dringend duidelijke richtlijnen komen over hygiëne op school. Want ook het schoonmaken van de toiletten laat te wensen over. Sommige scholen doen dat maar om de andere dag. Of de kleuters drogen hun handjes met een handdoek in plaats van een warmeluchtblazer. De Vlaamse regering springt op de kar en lanceert binnenkort een actieplan.



Sta mij toe daar toch wat bedenkelijk bij te kijken. Natuurlijk moeten we hygiënisch werken op school. En niemand wil dat kinderen vaker ziek worden. Maar laten we wel rationeel blijven alstublieft. Wast u na elk toiletbezoek uw handen met zeep? Doen uw kinderen dat thuis ook? Poetst u elke dag uw toilet? En dan niet alleen het zichtbare, maar ook het onzichtbare vuil?

In dat geval ben ik een onverantwoord besmettelijke moeder. En zijn mijn drie kinderen te mijden. Ik was mijn handen niet met zeep na elk toiletbezoek. Mijn kinderen doen dat ook niet. Ik poets mijn toilet niet elke dag. Ik gebruik een vaatdoek in de keuken. En - o wee - ik geef als politica zeer vaak handen, ik deel deurklinken, trapleuningen, handvaten, trein, bus, stadhuis, mijn huis en toilet met anderen. En toch ben ik niet ziekelijk. Ook mijn kinderen zijn, op het gebruikelijke griepje of windpokken na, toonbeelden van gezondheid.

Waarom zou ik dan willen dat ze opgroeien in een omgeving waar alle risico's zijn gebannen? Om na de kleuterschool in de echte wereld te stappen en daar als eerste ziek of allergisch te zijn?

In Nederland gaan ze nog verder. Daar moeten kleutergroepen een strikte hygiënecode volgen, die staat in de Wet Kinderzorg. Het komt er in het kort op neer dat de juf voortdurend haar handen moet wassen. Elke keer dat ze bijvoorbeeld een neus heeft helpen snuiten, moet ze dat zelfs grondig doen. En met grondig bedoelt de code: met de vingers naar beneden en extra wassen tussen de vingers. Als de juf ook nog eens na elk toiletbezoek de handjes van 30 kleuters met zeep moet wassen, staat ze voortdurend bij de kraan en blijft er verdomd weinig tijd over om onze kinderen nog iets te leren.

Een school die na elke speeltijd toiletten moet poetsen en richtlijnen moet uitdelen over handen wassen, is meer bezig met geld zoeken en papieren invullen dan met opvoeden. En zo'n actieplan vraagt dan natuurlijk weer om controles, analyse en bijsturing. De vraag is nog maar of de kinderen in die school minder windpokken of griep krijgen. En al helemaal of ze minder allergisch, bang en kwetsbaar zullen zijn.

Waarom zouden we trouwens aan onze kinderen zo'n strenge normen opleggen en niet aan onszelf? Grote mensen spelen niet op de grond, blijven niet met snottebellen lopen, likken niet aan elkaars snoep en steken hun vingers niet in hun mond. Maar we raken van alles en nog wat aan van andere mensen. En - wees eerlijk - we wassen al helemaal niet allemaal onze handen met zeep na elk toiletbezoek.

Als kind hebben we gelukkig de nodige weerbaarheid opgebouwd. Omdat er toen geen wetten, richtlijnen en actieplannen over handen wassen bestonden. Omdat de toiletten op school niet na elke speeltijd schoongemaakt werden.

Was dat wel het geval geweest, dan zou nu één bezoekje aan - pakweg - een autosnelwegtoilet een ravage veroorzaken. Dan zouden we niet op reis kunnen gaan. Dan zouden we ons meer en meer moeten opsluiten in ons huis. Tot we helemaal niet meer buitenkomen. Maar we zijn wel proper, zichtbaar en onzichtbaar.

Kristl Strubbe (Open VLD) is schepen in Mechelen.


DS, 08-02-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.