actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2009, 03:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Leerlingen geschorst na agressie tegen kankerpatiënte

Leerlingen geschorst na agressie tegen kankerpatiënte


GENT - Een 77-jarige weduwe die kanker heeft, werd door een tiental leerlingen op de tram gepest.



Nadat ze op de tram de pruik van het hoofd van de kankerpatiënte getrokken hadden, werden drie leerlingen van de Gentse school Don Bosco geschorst.

Weduwe Margareta De Groote wou begin april na een bezoek aan een vriendin de tram nemen. De halte bevindt zich rechtover de technische school Don Bosco. 'Ik stapte op in het achterste deel van de tram', vertelt De Groote. 'Een foute keuze, want tien van die gasten versperden de gang door wijdbeens op twee zetels te gaan staan. Toen ik wou gaan zitten, mocht dat niet. Dat is voor mijn boekentas, zei er een. Ik liet me niet doen. Ik ben niet bang, zei ik.'

'Ondertussen was de enige niet-leerling die nog op de tram zat, een man van rond de dertig, opgestaan om de chauffeur te verwittigen. Maar dat werd hem belet. Als ge dat durft, krijgt ge een vuist tegen uw muil, dreigde een van hen. Ik zei tegen de man dat hij dat niet moest riskeren voor mij en wat verder stapte hij schouderophalend van de tram.'

'Ondertussen waren ze me begonnen te duwen. Toen een van die ettertjes de muts van mijn hoofd sloeg, verschoof mijn pruik. Ik ben kankerpatiënte, zie je. Toen ze dat zagen, trok er een mijn pruik af en gooide ze op de grond. Dat was het meest vernederende wat ik ooit in mijn leven heb moeten meemaken. Maar ze hadden veel plezier.'

De Groote trok na het incident naar het loket van De Lijn aan de Korenmarkt. 'Ik sprak de chauffeur aan van de tram en vroeg hem waarom hij niet was tussenbeide gekomen. Het is alle dagen hetzelfde liedje, zei hij. Alleen kan ik niets doen. Twee weken later kreeg ik een briefje waarin stond dat de chauffeur niets gemerkt had van een incident.'

De Lijn bevestigt dat de chauffeur dat effectief heeft verklaard en voegt eraan toe dat dit niet zo abnormaal is voor een lange hermelijntram. 'We hebben die vrouw aangeraden een klacht in te dienen bij de politie', zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn. 'De politie mag ook altijd gebruik maken van de camerabeelden in de tram.'

Het slachtoffer is wel tevreden met de reactie van de school van de herrieschoppers. Tien leerlingen zijn gestraft. Voor de drie jongeren die zich het grofst hadden gedragen, heeft de school de wettelijke tuchtprocedure opgestart. Ze werden vijf dagen geschorst en moesten in die periode opdrachten vervullen op school zonder aan de lessen deel te nemen.

'We hebben ook hun ouders opgeroepen voor een gesprek en ze hebben in een brief hun verontschuldigen moeten uiten', zegt directeur Peter De Muynck van Don Bosco.


DS, 19-05-2009 (gn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2009, 03:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Stelt mij voor de vraag wat je uiteindelijk moet doen met jongeren die beseffen dat het recht van de sterkste 'werkt'... De buschauffeur zweet het uit, en 'dat soort' merkt dat het effect sorteert.
Ik vrees dat bij dergelijke excessen een uitsluitend 'zachte' aanpak - want in vergelijking met het leed van de dame in kwestie is dit hier m.i. toch wel het geval - bij de schoffies in kwestie (te) weinig impact zal hebben.
Met dan uiteraard de voor de hand liggende vraag: welke aanpak achteraf kan die jongeren een geweten 'schoppen' (mss ook letterlijk?) (maar eigenlijk voel ik het meer als: )
Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom een samenleving die 'beschaving' gelijk stelt met het principe van geweld(-regulering) uitsluitend voorbehouden voor de staat, nog langer aanvaardt dat dit soort excessen de laatste jaren met de regelmaat van een klok ons nieuws kan komen binnenwandelen...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 20th May 2009 om 03:29.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2009, 07:46
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik begrijp ook echt niet wat die jongeren bezield heeft. Het lijkt me dat ze erg weinig besef hebben van wat de impact kan zijn op die vrouw...
En als ze dit wel weten, hebben ze echt wel geen geweten.
Ik schrok ook van de "straf" die de jongeren krijgen. Ik denk dat ze met 5 dagen schorsing en taken maken niet echt de impact van hun daden op die vrouw zullen begrijpen. Voor hen is dit vast super 'cool'. "Ja man, ik ben 5 dage geschorst, maar da boeit mij nie ze''
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.