actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2013, 13:48
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
1 school op 10 overtreedt rookverbod

In 1 op de 10 scholen wordt het rookverbod overtreden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ).

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) peilde in 2012 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) en de Logo’s (Lokaal gezondheidsoverleg) naar het gezondheidsbeleid van 1006 basis - en 451 secundaire scholen uit Vlaanderen en Brussel.

Uit het onderzoek blijft dat scholen het goed doen op vlak van gezondheid. Alleen op het vlak van roken is er nog werk aan de winkel. Bijna 9 op 10 secundaire scholen heeft een permanent rookverbod voor hun leerlingen. Maar in 12% van de secundaire scholen mag het personeel overdag wel roken, hoewel dat bij wet verboden is sinds 2008.

Ook de aandacht voor rookstopbegeleiding voor het onderwijspersoneel en de leerlingen is de voorbije jaren flink afgezwakt.

Naast roken vormt alcohol- en druggebruik een belangrijk thema in schoolreglementen. In de meeste secundaire scholen is er voor leerlingen een verbod om alcohol te drinken. Tijdens meerdaagse schoolreizen voor de derde graad wordt in 63% van de scholen wel van dat verbod afgezien.

Terwijl de Vlaamse basisscholen sinds kort snoep- en frisdrankvrij zijn, blijven 2 op de 3 secundaire scholen frisdranken aanbieden en heeft 1 op de 3 scholen nog chocolade, chips en snoep in het aanbod.

3 op 4 secundaire scholen verkoopt ’s middags broodjes

Het aanbieden van warme maaltijden op school blijft stevig ingeburgerd in het Vlaamse onderwijs (60%). Een opmerkelijke evolutie in het aanbod van maaltijden is het aantal secundaire scholen dat ’s middags broodjes aanbiedt: van 57% van de secundaire scholen in 2009 naar bijna 75% in 2012. Bovendien is de samenstelling van het broodjesaanbod de laatste jaren evenwichtiger: heel wat scholen met een broodjesaanbod bieden bruin brood (68%), mager beleg (54%) en groenten (86%) aan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131113_00836472

Eigen mening:
Scholen dienen in mijn ogen een voorbeeld te zijn naar de leerlingen toe. Ook wat roken betreft, heel wat leerkrachten geven leerlingen wel mee hoe slecht roken wel niet is voor de gezondheid. Maar deze boodschap moet wel duidelijk overkomen bij de leerlingen en dit kan niet als leerlingen enkele ogenblikken later leerkrachten met een sigaret in hun hand zien staan. Mij werd altijd verteld dat de regels die gelden voor de leerlingen ook gelden voor de leerkrachten. Je hebt als leerkracht namelijk een voorbeeldfunctie. Dan zou ik niet weten waarom deze regel wat roken betreft, anders zou zijn.

Wat gezond eten betreft vind ik ook dat scholen een voorbeeld moeten geven. Als ze de leerlingen dan toch graag iets te eten willen aanbieden, kan dit evengoed iets voedzaam zijn. Ik zal niet zeggen dat leerlingen alleen nog maar groenten en fruit mogen eten, maar een gezond evenwicht kan volgens mij geen kwaad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.