actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 06:55
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
'Watervalsysteem beter voor schoolcarrière dan zittenblijven'

Leerlingen die in het middelbaar een B-attest krijgen, doen er beter aan om van richting te veranderen, dan hun jaar over te doen, zo blijkt uit Leuvens onderzoek. Dat schrijft De Standaard in haar ochtendkrant.

Meer dan één op de tien leerlingen in het tweede en het vierde middelbaar krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Die leerlingen hebben de keuze: ofwel doen ze het schooljaar over, ofwel veranderen ze van richting en gaan ze wel over.

Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat leerlingen die het advies van hun leraars volgen en dus van richting veranderen, op termijn beter af zijn. 'Vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats', zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde.

Voor zijn doctoraatsonderzoek volgde hij en zijn collega's negen jaar lang 6.411 leerlingen uit negentig Vlaamse scholen. Uit die data concluderen ze dat de problemen van zittenblijvers in het hoger onderwijs niét te wijten zijn aan de lagere capaciteiten van de studenten die als scholier een jaar moesten dubbelen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131124_040

Mening: Ik ben niet helemaal zeker dat het watervalsysteem beter is dan een jaar overdoen. Ik denk dat sommige leerlingen een B-attest hebben omdat ze er niet voor werken maar eigenlijk de richting wel aan kunnen. Als deze leerlingen door het watervalsysteem in een andere richting terechtkomen dan zullen zij dit misschien ervaren als te makkelijk en gaan ze niet gemotiveerd zijn om voor school te werken. Voor deze leerlingen is het beter om hun jaar over te doen. Als een leerling van de A-stroom door het watervalsysteem in de B-stroom terecht komt dan zal deze zich voelen alsof hij gefaald heeft. Doordat hij/zij het gevoel heeft dat hij/zij niks kan zal deze zich ook niet meer kunnen motiveren om zijn/ haar best nog te doen. Voor andere leerlingen is het watervalsysteem dan natuurlijk wel beter. Als een leerling een richting echt niet aankan dan is het natuurlijk beter om naar een andere richting te gaan dan hun jaar over te doen. Als deze leerling zijn jaar moet over doen dan gaat hij zich slecht in zijn vel voelen omdat hij/zij voelt dat hij niet meekan. Als deze leerling naar een andere richting gaat dan zal hij/zij zich wel goed in zijn vel voelen. Hij/zij zal zien dat hij wel slim is en dat hij/zij wel mee kan met de leerstof. Ik denk dat er goed moet worden nagedacht over wat het beste is voor welke leerling. Bij elke leerling moet worden afgevraagd: is het beter voor deze leerling om zijn/haar jaar over te doen of is het beter om naar een andere richting te gaan? Natuurlijk kan het ook zijn dat je aanraadt om naar een andere richting te gaan maar dat de leerling dit niet wil en zich bewijst dat hij/zij deze richting wel aankan. Daarom is het belangrijk om samen met de betrokken leerling en de ouders te overleggen wat het beste is voor de leerling en waarom zijn/ haar punten ertoe hebben bijgedragen dat hij/zij een B-attest heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2013, 12:02
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Zoals Lotte Michiels ook aanhaalt, ben ik ook zeker en vast niet overtuigd dat van richting veranderen een betere optie is dan het jaar terug opnieuw te doen. Ik vind niet dat je een algemeen beeld kan schetsen en hier dan een conclusie uit moet trekken. Je moet immers naar elke elke leerling apart kijken, want de ene leerling is uiteraard de andere niet. Ik geloof zeker en vast dat voor sommige leerlingen van richting veranderen beter is dan een jaar zittenblijven. De leerstof is in die laatste situatie immers al gezien en sommigen zullen dan al gauw hun best niet meer doen aangezien ze dit toch al gezien hebben. Er was natuurlijk wel een reden waarom de leerling moest zittenblijven, maar daar staan ze vaak niet bij stil met demotivatie tot gevolg. Ook is het zo dat deze jongere dan terechtkomt bij leerlingen die een jaar jonger zijn. Op zich is een jaar verschil natuurlijk niet veel, maar op de leeftijd van de puberteit kan dit wel een geheel andere mentaliteit opleveren waardoor de zittenblijver zich misschien niet meer goed gaat voelen in de klas, terwijl dit ook gevolgen kan hebben op de schoolresultaten. Anderzijds is van richting veranderen ook niet altijd de beste oplossing, want dan is er weer de kans dat je in 'het watervalsysteem' belandt. Van richting veranderen betekent vaak ook dat de leerstof trager aangebracht zal worden en dus wat minder moeilijk kan zijn. Als de leerling een B-attest kreeg omdat hij zijn best niet deed, is van richting veranderen dus zeker en vast geen optie. Wel kan dit goed zijn als de leerling bijvoorbeeld problemen heeft met wiskunde en dan overschakelt naar een richting waar er dan meer taal gegeven wordt.

Ik vind de uitspraak dus veel te veralgemenend. Het beste wat we als toekomstig leerkracht gewoon kunnen doen is elke leerling individueel beoordelen en dan in samenspraak met de ouders en de leerling naar de geschikte oplossing zoeken en dat is zeker en vast niet altijd van richting veranderen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2013, 14:34
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Net zoals bij de voorgaande reacties ben ik ook niet akkoord met de uitspraak, "Leerlingen die in het middelbaar een B-attest krijgen, doen er beter aan om van richting te veranderen, dan hun jaar over te doen". Ik kan namelijk uit eigen ervaring spreken dat dit niet (altijd) de beste oplossing is. Ik heb namelijk ook al eens een B-attest gekregen in de middelbaar, maar dit kwam door de klassfeer (o.a. gepest worden). Dit beïnvloede mijn resultaten hard waardoor ik dit attest kreeg. Mijn ouders en ikzelf wisten dit ook op dat moment, dus ik heb het jaar opnieuw gedaan (zonder enige problemen). De conclusie van het onderzoek is naar mijn mening te algemeen. Ze moeten meer naar de situaties van de leerlingen kijken. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar de kans is groot wanneer je dit B-attest geeft aan de leerling dat je de problemen niet oplost maar eerder uitstelt.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2013, 08:46
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik kan begrijpen dat de meeste jongeren zich sneller op hun plaats voelen in een richting die ze aankunnen. Toch is het volgens mij beter om naar elke leerling apart te kijken. Het gaat uiteindelijk over hun toekomst en zulke beslissingen moeten niet ad rem genomen worden. Het is niet omdat het in de meeste gevallen een betere oplossing lijkt, dat het voor elke leerling de oplossing is. Ik ken mensen die uiteraard wel hebben moeten knokken in het middelbaar en absoluut geen andere richting wilden doen. Zij waren in eerste instantie enorm geïnteresseerd in die richting en die interesse zorgde er ook deels voor dat ze er bleven voor gaan. Indien de wil er is, moet er ook de mogelijkheid zijn, vind ik. Anderzijds zijn er ook mensen die een andere richting hebben moeten kiezen, maar het gevoel hebben dat er geen uitdaging geboden wordt. Het lijkt me aangeraden om daar ook telkens bij stil te staan. Te makkelijk leidt tot verveling en misschien wel desinteresse. Als ouder, leerkracht ... lijkt het makkelijker om voor jouw kind te kiezen, maar het kind verdient evenveel inspraak. Een B-attest hoeft in mijn ogen niet altijd "het einde" te betekenen.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.