actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 17:29
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Kwade leerkrachten moeten duizenden euro’s loon terugbetalen

Kwade leerkrachten moeten duizenden euro’s loon terugbetalen
Een honderdtal leerkrachten is kwaad op de onderwijsadministratie. Door een fout moeten ze duizenden euro’s terugbetalen, wat niet in goede aarde valt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.

Meer dan honderd leerkrachten kregen vorig jaar achterstallig loon terug. Niet bijzonder, want het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODI) betaalt loon dat leerkrachten door een foute rekening of foute informatie niet kregen, zonder problemen alsnog.

Die wetgeving veranderde op 1 januari van vorig jaar, toen beslist werd dat alleen het achterstallig loon van de laatste 5 jaar nog betaald kan worden. Daarvoor kon dat met het achterstalling loon van de laatste 10 jaar.

Helaas voor de leerkrachten gebeurde vorig jaar een fout bij het AgODI. Meer dan honderd leerkrachten kregen loon terug waar ze eigenlijk geen recht meer op hadden en dat moeten ze terugbetalen.

Een schande, zegt een 58-jarige lerares uit Limburg in Het Laatste Nieuws. Zij moet liefst 3.187,47 euro terugbetalen en een collega zelfs 50.000 euro. ‘Blijkbaar gaat het om geld waar ik eerst wel recht op had, maar door een wetswijziging plots geen recht meer op had. Met dat geld heb ik mijn living heringericht.’

Het gaat om 150 gevallen, zegt Raf De Weerdt van onderwijsvakbond ACOD. ‘Ik vrees dat er weinig tegen te beginnen valt.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131204_00871020 (geraadpleegd op 4 december 2013)

Mijn mening
Dat wij als leerkracht later betaald gaan worden door de overheid, weten we ondertussen allemaal al. Toch is dit artikel eentje dat de alarmbellen in mijn hoofd doet afgaan. Iedereen heeft volgens mij recht op het loon dat overeenkomt met het aantal werkuren dat die persoon doet, ongeacht welk beroep hij of zij uitoefent. Als er fouten gemaakt worden, moet achterstallig loon ook verder uitbetaald worden, ongeacht hoe de tijdsperiode die erover gegaan is. Ik ben dus helemaal niet akkoord met de nieuwe maatregel. Hoe motiveer je leerkrachten (maar ook anderen) nu om goed werk te leveren als je niet betaald wordt voor je diensten.
Daarnaast vind ik dat we zelf ook ons loon in het oog moeten houden. Als je teveel ontvangt kan je dit beter melden, want er achter komen doen ze toch en dan krijg je mensen die schulden gaan ontwikkelen omdat ze zulke zaken achterhouden.
Het probleem ontstaat dus deels door fouten die de loonontvangers zelf maken, maar de nieuwe maatregel van de overheid is ook niet koosjer.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.