actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2008, 20:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Geef je kinderen de kans om zot te doen'

'Geef je kinderen de kans om zot te doen'


LIEVE SMEYERS-KUBBEN (55) , moeder van 8 kinderen, pleit voor meer wederzijds vertrouwen tussen ouders en kinderen. 'Een bestraffende vinger werkt minder goed dan oprechte bezorgdheid. Geef vertrouwen om vertrouwen te krijgen.'



'Mijn oudste is 33 jaar, mijn jongste 14. Je kan dus wel stellen dat ik een hele evolutie heb meegemaakt in het uitgangsleven van jongeren. Zo heb ik tot mijn grote tevredenheid gezien dat rijden onder invloed steeds strenger wordt aangepakt. Gelukkig springen al mijn kinderen daar erg verantwoordelijk mee om.'

'Maar wat mij het meeste opviel, is dat doorheen de jaren feestjes steeds later begonnen en tot steeds later doorgingen. Daar heb ik het nog steeds moeilijk mee. Als ik zie dat een van mijn kinderen tot 's ochtends uitgaat om vervolgens de hele dag in bed te liggen... Je verslaapt een dikwijls mooie dag en je verliest belangrijke nachtrust.'

'Maar dat wil niet zeggen dat ik het hen niet gun. Ik snap zelf ook wel dat het 's nachts gezelliger is. En het is niet omdat je eens na 2 uur 's nachts op straat loopt of een sigaret rookt, dat je verdorven bent voor de rest van je leven. Ik geef mijn kinderen nooit een uur waarop ze moeten thuis zijn. Uit ervaring weet ik immers dat ze dat durven overschrijden terwijl jij als bange moeder thuis zit te wachten. Beter is jezelf die bange uurtjes te besparen en ze gewoon geen vast tijdstip te geven. Gelukkig slaap ik heel vast en weet ik niet wanneer ze thuiskomen.' (lacht)

'Voor het uitgaan vertrouw ik dus liever op het beoordelingsvermogen van mijn kinderen en de opvoeding die we ze meegeven. Dat moet kunnen zonder al te ongerust te zijn. Vertrouwen is essentieel in een ouder-kindrelatie.'

'Maar ik druk er wel op dat ze de gevolgen van hun acties zelf moeten dragen. Dat houdt in dat ze mogen uitgaan zolang ze willen, maar 's ochtends worden ze aan de ontbijttafel verwacht. Ook op maandagochtend ken ik geen genade. Ze moeten naar school, hoe zwaar het weekend ook was.'

'Zo kweek je wederzijds vertrouwen. Vandaar heeft mijn pleidooi twee delen. Geef als ouder je kinderen de kans om zot te doen voor ze het ouderlijk huis verlaten, zodat ze daar geen behoefte meer aan hebben tijdens hun volwassen leven. Maar het moet wel van twee kanten komen. Dus neem als jongere de moeite om tijdens het uitgaan eens een sms te sturen naar je ouders. Dat is wel zo aardig.' (vch)


DS, 16-01-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.