actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2016, 11:26
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
"Voorrangsregels bij inschrijving in lager onderwijs werpen vruchten af"

De voorrangsregels bij inschrijving in het lager onderwijs werpen vruchten af. Resultaten uit Antwerpen en Gent, die de nieuwssite Apache kon inkijken, tonen dat het nieuwe systeem leidt tot een betere sociale mix en een voorzichtige afbouw van concentratiescholen.

Het systeem van de "dubbele contingentering" werd in een aantal steden ingevoerd in het schooljaar 2013-2014. Daarbij bepalen een aantal sociaal-economische parameters of een leerling een "indicatorleerling" is of een "niet-indicatorleerling". Via een centraal aanmeldingssysteem wordt ervoor gezorgd dat de inschrijvingen de sociale verhoudingen weerspiegelen van de buurt waarin de school ligt. In de praktijk moet dat ervoor zorgen dat de zogenaamde "concentratiescholen" langzaam witter worden en de "witte scholen" stilaan kleur krijgen.

De kentering blijkt pril en (nog) niet zichtbaar in alle scholen, maar wel onmiskenbaar, zo schrijft Apache op basis van cijfermateriaal uit Gent en Antwerpen. "Op 1 februari 2012 zat 46 procent van de Gentse kleuters in een school die de streefnorm voor het deelgebied behaalde", zegt Jean Pierre Verhaeghe, voorzitter van het Lokaal Overleplatform (LOP) Gent Basisonderwijs. "Die kleuters zaten dus in een school die de sociale mix van dat deelgebied van Gent weerspiegelt. Voor de kleuters met geboortejaren 2011 en 2012 ging dat al om 51 procent en voor de nieuwe kleuters van geboortejaar 2014 zou dat al 64 procent zijn. Dat is een stevige vooruitgang." Ook Antwerpen kan gelijkaardige, voorzichtige cijfers voorleggen.

Apache merkt wel op dat het nog onzeker is of het systeem van de dubbele contingentering en het werken met een centraal aanmeldingsregister overeind blijft. De Vlaamse meerderheidspartijen werken aan een conceptnota. De lancering van die nota werd al enkele keren uitgesteld omdat Open Vld en CD&V op een andere lijn zouden zitten dan N-VA.

Bron: DeMorgen

Eigen mening: Ik denk dat het uiteindelijke doel van dit systeem zeker van belang is. We zijn een multiculturele maatschappij en dit moet ook duidelijk worden in ons onderwijs. Ik denk dat dit initiatief daarom zeker nuttig is. Wel vind ik dat dit artikel duidelijke vooroordelen over het systeem weergeeft. Men geeft aan dat je op basis van sociaal-economische parameters wordt aanzien als indicatorleerling of niet-indicatorleerling. Deze werking heeft dan als uitkomst minder concentratiescholen. Hiermee wijst men dan op de witte scholen die meer kleur krijgen. Vanuit deze koppeling geeft men aan dat kleuringen een andere sociaal-economische status hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2016, 18:44
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ik ga akkoord met de mening van Layla. Het is zeker en vast een must dat onze scholengemeenschap net zo multicultureel moet worden als onze samenleving. Het zou ten onrechte zijn dat er scholen ontstaan voor 'blanken' en dat 'donkerdere' naar een andere school zouden moeten. Dat is ook niet conform met de mensenrechten. Iedereen heeft recht op degelijk onderwijs desondanks je afkomst. Verder vind ik dat multiculturele scholen zeer leerrijk kunnen zijn. Ik heb zelf met een moslima in de klas gezeten en ik vond dit zeer interessant. We zaten op een katholieke school, dus we kregen lessen godsdienst. Tijdens deze lessen vertelde zij vaak over haar geloof en vergelijken we sommige aspecten met ons geloof. Hieruit heb ik veel geleerd en een beter zicht gekregen op de islam. Ik vind zeker een vast dat er multiculturele scholen moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.