actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2010, 04:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow 'Ik verveel me als ik niet gsm'

'Ik verveel me als ik niet gsm'


GENK - Gsm's op school zijn als sigaretten: het lerarenkorps probeert ze zo veel mogelijk uit te bannen, maar slaagt daar maar deels in. 'Manieren genoeg om de regels te omzeilen', zeggen leerlingen.



Directeur Michel Janssen snapt nog altijd niet waarom zijn school, het Technisch Instituut Sint-Lodewijk, een goede maand geleden de kranten haalde. 'Er is hier eigenlijk geen probleem. Er werd geschreven dat wij de gsm volledig van de school hadden gebannen, maar dat is niet zo. Net als in heel wat andere scholen is het gsm-gebruik verboden.'

Een verbod op gsm-bezit is trouwens niet haalbaar; leerkrachten mogen geen leerlingen fouilleren of hun boekentassen doorzoeken.


'In de bankschroef'

Het lerarenkorps van Sint-Lodewijk schaart zich wel achter het verbod op gsm-gebruik. Tom Willen, leraar algemene vakken: 'Als ik een gsm zie, neem ik die direct af en breng ik hem naar de graadcoördinator, die het toestel bij zich houdt tot het einde van de dag.'

Elke Cosemans, die algemene vakken geeft, is iets toleranter. 'De eerste keer maak ik gewoon een opmerking.' Jacques Mundus, die onder meer technisch tekenen geeft, heeft nooit problemen. 'Ik zeg in het begin van het schooljaar één keer dat ik bovengehaalde gsm's even in de bankschroef span. Ik heb er nog nooit één in beslag moeten nemen.'

Goeie afspraken maken, daar komt het op aan, vindt ook leerkracht elektriciteit Daniel Rodriguez. 'Ik ben heel duidelijk: aan het begin van de les moet elke gsm in een doos op mijn bank worden gedropt. Al mijn leerlingen weten dat en het systeem werkt perfect.' Als het aan hem lag, zouden gsm's gewoon thuis gelaten moeten worden.

Een van de redenen voor het verbod is het gevaar voor filmpjes of geluidsopnames met de gsm die de privacy van medeleerlingen en leerkrachten schaden. 'Niet dat we dat al hebben meegemaakt,' aldus de directeur, 'maar zulke filmpjes hangen altijd een heel eenzijdig beeld op van een incident en staan een gewone opvoedingssituatie in de weg.'

Daniel Rodriguez is anders niet bang om gefilmd te worden in de klas. 'Ik denk dat ik voor alle collega's spreek als ik zeg dat we weten wat we doen en hoe we werken. Wij staan recht in onze schoenen.'

Elke Cosemans heeft de gemediatiseerde 'YouTube-incidentjes' al opgebracht in haar klassen. 'De leerlingen weten dat dergelijke filmpjes een probleem uit de context rukken. Bij het filmpje met de “cementleraar, vroegen ze zich spontaan af wat die leerling daarvoor niet allemaal had gedaan. Dat neemt niet weg dat sommige leerlingen ook filmpjes zouden durven te maken.'


(A)sociaal

Een overdreven repressief beleid vindt de directeur niet wenselijk. 'We willen vooral dat de leerlingen zich goed voelen op school.' Het verbod op gsm-gebruik valt anders niet in goede aarde. Het ongenoegen bij de leerlingen is groot.

Ze weten dat bellen en sms'en in andere scholen vaak wel toegelaten is in de pauzes. 'We doen toch niets verkeerd als we op de speelplaats een sms'je sturen?'

Muziekleraar Joris Aerts legt uit dat dat een waardeprobleem is. 'Ik sta achter het verbod omdat het sociale karakter in de school anders aan de kant wordt geschoven: er wordt gecommuniceerd met de gsm, conflicten worden via de gsm beslecht...'

Mousafa, een leerling van het vijfde jaar, spreekt dat tegen. 'Leerkrachten denken dat bellen en sms'en asociaal is, maar het is net hét middel om met je vrienden te communiceren.' Een andere, ietwat deprimerende opmerking bij een aantal leerlingen: 'Ik verveel me wanneer ik niet met mijn gsm bezig ben.' Terwijl ze op een speelplaats vol leeftijdsgenoten staan.

Maar verbod of niet, gsm'en doen ze sowieso. 'Manieren genoeg om de regels te omzeilen, hoor', luidt het in het vijfde jaar autotechnieken. 'En we kunnen bijna alle leerkrachten om de tuin leiden. Sms'en met je gsm in je pennenzak of met je handen onder een boek dat je een beetje over je bank hebt geschoven. Of op je schoot terwijl je achterover leunt, met de handen in de zakken - al lukt dat niet meer met een touchscreen.'

De sancties - het toestel afgeven tot het einde van de dag of langer - vallen de enen zwaar ('hoe moet ik dan mijn lief bereiken'), maar anderen vinden ze een lachertje ('ik heb gewoon twee gsm's mee').

Nieko en Kristof, twee zesdejaars die in de leerlingenraad zetelen, willen komaf maken met dat heimelijke gedoe. 'Een tijdje geleden hebben wij de directie gevraagd om de gsm-regels te versoepelen zodat we ons toestel tijdens de vrije momenten wel kunnen gebruiken. Die vraag moet nu aan de schoolraad worden voorgelegd.'


Examenfraude

De jongens gaan ervan uit dat hun voorstel zal worden ingewilligd. 'In het verleden zijn dankzij de leerlingenraad best al wat dingen veranderd. Er zijn bijvoorbeeld frisdrankautomaten gekomen.'

Het lerarenkorps heeft onlangs echter een stemming gehouden over de gsm-regels op school, en het merendeel schaart zich er nog steeds achter. 'We zijn strikt in het opvolgen van het verbod, we proberen aan hetzelfde zeel te trekken', aldus nog Rodriguez. Al beseft hij dat achthonderd leerlingen constant in de gaten houden, ondoenbaar is.

Ook directeur Janssen is realistisch. 'Een gsm-vrije school is in 2010 niet mogelijk, net zoals een rookvrije of drugsvrije school een illusie is. We grijpen in waar we kunnen en hebben nog geen grote incidenten meegemaakt.' Adjunct-directeur Jos Robert: 'We hebben één geval met examenfraude gehad, waarbij een leerling foto's van de cursus op de gsm had staan. We hebben ook al leerlingen gehad die filmpjes maakten van streken die ze uithaalden in de klas. Zij werden tijdelijk geschorst en moesten de privacywetgeving opzoeken zodat ze iets leren over de mogelijke gevolgen van hun daden.'

Dat zal veel leerlingen worst wezen. 'Als we iets chics doen in de klas, dan filmen we elkaar, ja.'


Blog DS, 22-03-2010 (Eline Maeyens)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.