actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2011, 08:35
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Liberalen willen alle religies in godsdienstles

Liberalen willen alle religies in godsdienstles

Oppositiepartij Open VLD wil dat alle leerlingen in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs tijdens de lessen godsdienst of zedenleer de basis meekrijgen van alle erkende godsdiensten in ons land. Vlaams parlementslid Jean-Jacques De Gucht diende hierover een decreetvoorstel in. De Raad van State is alvast van mening dat het voorstel niet strijdig is met de grondwet, schrijft De Morgen maandag.

De Gucht heeft zijn voorstel al een tijdje klaar en de liberaal krijgt ervoor de steun van de groene oppositiepartij Groen!.

Bedoeling is om in de laatste graad van het middelbaar een uur godsdienst op zedenleer in te ruilen voor 'vergelijkende godsdienstwetenschap'. De leerlingen zouden daar kennis maken met alle in ons land erkende godsdiensten en levensbeschouwingen (de katholieke, protestantse, anglicaanse en orthodoxe kerk; de islam, het jodendom en de niet-confessionele vrijzinnigheid).

De vraag was of dit voorstel de in de grondwet voorziene vrijheid van onderwijs in het gedrang zou brengen. Daarom werd beslist om voor de aanvang van de parlementaire bespreking een advies te vragen van de Raad van State. Die ziet alvast geen probleem met de grondwet.

Bron: www.hetnieuwsblad.be
Eigen mening: Ikzelf zou dit wel heel interessant vinden als ik dit zou krijgen. Ik weet nog dat wij in het 6de middelbaar een thema gewerkt hebben rond het jodendom en ik vond dit altijd erg interessant. Ik denk wel dat leerlingen er niet bij stil staan hoeveel godsdiensten er zijn, daarom is het belangrijk dat ze dit toch gezien krijgen. Natuurlijk moet dit niet in grote mate gegeven worden, en niet elke godsdienst helemaal uitgediept, maar het moet voor de leerlingen interessant blijven en misschien oppervlakkig, zodat ze gewoon de belangrijkste dingen weten over die bepaalde godsdienst.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.