actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st January 2011, 12:52
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Algemeen gsm-verbod in scholen niet haalbaar

Algemeen gsm-verbod in scholen niet haalbaar

Een algemeen verbod op het gebruik van gsm’s op school is niet wenselijk en evenmin praktisch doenbaar. Dat staat in een bundel krachtlijnen van het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) over internet en gsm-gebruik op school.

Scholen kiezen beter voor een proactieve pedagogische aanpak dan voor een louter restrictieve, is de algemene teneur van de tekst. "De alomtegenwoordigheid van de nieuwe media zal door de school niet afgeblokt kunnen worden, maar wel in zekere zin gekanaliseerd", luidt het nog.

Het is aan de school en de leraren om de leerlingen correct te leren omgaan met bijvoorbeeld hun gsm, met filmpjes die ze met hun gsm opnamen of met internet. Wat betreft de gsm kan dat bijvoorbeeld door "een beperkt gebruik op school met duidelijke grenzen" toe te laten.

Dergelijke aanpak vereist ook dat de leraren zelf voldoende kennis hebben van de nieuwe media. "Elke leraar integreert nieuwe media op zinvolle wijze in zijn lessen. Hij moedigt initiatieven aan van leerlingen om nieuwe media bij hun studie te gebruiken en beschouwt het als zijn plicht de recente ontwikkelingen in de nieuwe media binnen zijn vakgebied te volgen", luidt een van de krachtlijnen.

De leraar heeft ook een voorbeeldfunctie: hij moet niet met zijn mobieltje gaan bellen op momenten dat het voor de leerlingen verboden is.

Het VVKSO benadrukt dat het gaat om krachtlijnen en dat uiteindelijk de scholen zelf hun beleid bepalen.

Belga - 31/01/2011

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110131_043

eigen mening :

Ik begrijp dat een school enkel krachtlijnen kan hanteren. In elk schoolreglement staat wel vermeld dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens de schooluren niet toegestaan is. In praktijk is dit natuurlijk geheel anders. Ieder van ons heeft zijn middelbare schoolcarrière doorlopen met een gsm op zak. Deze stond natuurlijk niet altijd af.

Schoolgaande kinderen zijn een product van de hedendaagse media, ze hehbben naar hun eigen zeggen hun gsm nodig. Maar ook tijdens schooluren? Moeten ze steeds voor iedereen bereikbaar zijn? Ik heb hier mijn bedenkingen over. Een gsm hoort niet thuis in mijn klaslokaal. Niet voor de leerlingen en ook niet voor mezelf als (toekomstige) leerkracht.

Leerkrachten moeten inderdaad het goede voorbeeld geven en hun gsm niet gebruiken tijdens de les. Ik heb tijdens mijn middelbare studies genoeg leerkrachten gezien die het niet zo nauw namen met deze regel. Natuurlijk vonden wij als leerlingen het dan ook vanzelfsprekend dat we ook mochten doen wat de leerkracht deed met name dus een gsm gebruiken in de klas.

Ik denk dat het vooral nodig is om als leerkracht goede afspraken te maken met je leerlingen omtrent het gsm gebruik in de klas/school. Het schoolreglement vermeldt in meeste gevallen wel dat het niet getolereerd wordt maar dit is niet voldoende.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.