actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2008, 13:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Beursstudenten mogen studietoelage meenemen naar nieuwe opleiding

Beursstudenten mogen studietoelage meenemen naar nieuwe opleiding


BRUSSEL - Vanaf volgend academiejaar verliezen beursstudenten niet langer hun beurs als ze van richting veranderen.


Nu wordt een verandering van studierichting als vertraging op de studieloopbaan gezien, en dus verliezen beursstudenten één academiejaar lang hun toelage. Maar veranderen van richting is veel gemakkelijker geworden, en dus passen ook de studiebeurzen zich hieraan aan.

Door een decreetwijziging die de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), aan het Vlaams Parlement voorlegt, worden de studietoelagen vanaf volgend academiejaar op een hele nieuwe basis geregeld.

Vandaag verliezen beursstudenten hun studietoelage wanneer ze niet slagen en wanneer ze veranderen van richting. Het jaar daarop hebben ze geen recht meer op een beurs. Wel kunnen studenten een beroep doen op een 'jokerkrediet'. Dat krediet geeft studenten het recht op een beurs ter waarde van een volledig academiejaar, maar ze kunnen het spreiden over hun studententijd zoals ze dat zelf willen.

Dat hele systeem wordt nu omgegooid.

De ongeveer 38.000Vlaamse beursgerechtigde studenten beginnen vanaf volgend academiejaar hun studieloopbaan met een beurs ter waarde van 120 studiepunten - wat gelijkstaat met twee academiejaren.

Wanneer een beursstudent een 'normaal', volledig eerste jaar doet, 'verbruikt' hij 60 studiepunten. Wanneer hij voor al die punten slaagt, krijgt hij ook het daaropvolgende jaar een volledige beurs. Maar als hij bijvoorbeeld maar voor 40 studiepunten slaagt, krijgt hij het jaar daarop een onvolledige beurs, ter waarde van 40 studiepunten. Als hij zich in dat daaropvolgende jaar voor 60 studiepunten heeft ingeschreven, moet hij zijn beurs aanvullen met 20 punten uit zijn 'portefeuille' van 120 punten (waar op dat moment nog 60 punten inzitten).

De eerste reacties op de plannen zijn alvast positief. 'Op die manier wordt het hele systeem logischer en duidelijker', reageert Frans Devenyns, coördinator van de sociale voorzieningen in de Brusselse hogeschool Ehsal. 'Het wordt een soort protonsysteem. Wie slaagt, maakt winst. Wie niet slaagt, moet bijtanken. Ik hoop alleen dat het ook vlot in de praktijk wordt omgezet.' (pl)

www.centenvoorstudenten.be


DS, 04-03-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2008, 10:29
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik vind dit wel een goed initiatief, maar langs de andere kant kan er heel wat mis gaan als je bijvoorbeeld maar voor 40 studiepunten geslaagd bent. Ik vind ook dat er meer controle moet gedaan worden op mensen die een studiebeurs aanvragen voor hun kinderen. Ik denk dat er redelijk veel met de papieren kan gesjoemeld worden. Ik ken ouders, zonder namen te noemen die voor hun kinderen een studiebeurs krijgen terwijl ze toch alletwee zelfstandige zijn, kan dit dan zo maar? Ik denk dat die mensen van hun eigen al genoeg geld verdienen en dan krijgen ze er nog eens geld bij. Ze hebben een schone villa staan en rijden met dure auto's dus ik denk dat ze geld genoeg hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.