actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > R.Z.L.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th June 2008, 13:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Gedrogeerd door een overdosis new age

Een baxter van spirituele quatsch


Channelen met Orin, het lichtlichaam in jezelf laten ontwaken: voor de wetenschap is het klinkklare nonsens, maar het staat iedereen vrij te geloven wat hij wil. Tot je moeder haar hele gezin laat vallen omdat ze zich 'op een hoger energieniveau bevindt' dan haar omgeving.



De dag dat de moeder van Jean vijftig werd, nodigde ze twee karma-astrologen bij haar thuis uit. Ze wou dat de sterrenlezers voor haar echtgenoot de toekomst voorspelden. De astrologen zagen voor de man een nieuw leven in een ver land, met een mooie, andere vrouw. Ze vertelden hem ook dat hij binnen de maand zijn huis moest verkopen. En dat hij daar vooral met niemand over mocht praten.

Toen de astrologen het huis weer hadden verlaten, zei de vrouw tegen haar man dat ze hem en hun vier kinderen zou verlaten. Ze had immers 'het licht' gezien. Het licht, dat bleek een Chileense straatmuzikant te zijn, die ze op de dijk van Blankenberge had ontmoet. Een bevriende kaartlegster had haar met hem in contact gebracht. 'Ik viel compleet uit de lucht', vertelt Jean, de oudste zoon, die twee maanden later door zijn vader op de hoogte werd gebracht. 'Ik wist dat onze moeder worstelde met zichzelf. Ik wist ook dat ze zeer geïnteresseerd was in new age. Maar voor het overige waren we een heel gewoon gezin. Mijn ouders zijn allebei hooggeschoold. De kinderen studeerden goed, onze vader had een stabiele baan, onze moeder kreeg van hem alle sociale en financiële ruimte die ze wou, al vond ze soms dat hij te weinig verdiende. Ze was zelf lang thuisgebleven voor de kinderen, maar ging al zeven jaar weer uit werken. Het huishouden had onze vader deels op zich genomen, met de hulp van een werkster.'

'Nooit had moeder tegen mijn vader of de kinderen enige frustratie geuit over haar situatie. Kortom, alles leek normaal. Tot ze introk bij een straatmuzikant die beweert af te stammen van de Inca's. Niemand van de vrienden of de familie had dit verwacht. En zeker niet op zo'n manier.'

Jean herinnert zich wel dat het verjaardagsfeest van zijn moeder in een vreemde sfeer verliep. 'De kinderen hadden voor haar vijftigste heel persoonlijke geschenken gemaakt: een cd met haar lievelingsmuziek, een montage van familiefilmpjes, een fotocollage van het gezin, en mijn jongste broertje van dertien had een citroencake gebakken. Mijn vader begon te huilen. Mijn moeder bleef ijskoud bij de geschenken.'

'Ik kan anders geen kwaad woord over haar zeggen. Ze heeft ons opgevoed als een toegewijde moeder, die zelf voor de kinderen wilde zorgen. Maar ze was gefascineerd door new age. Wij zagen daar geen kwaad in. Mijn vader is zelfs een paar keer mee geweest naar sessies, om haar een plezier te doen. Mij zei dat niets. Al haar verhalen over graancirkels, Atlantis en buitenaardse wezens vond ik onzin. Omgekeerd toonde zij geen enkele interesse voor mijn studies. Ze leest geen kranten, kijkt niet naar het nieuws, heeft geen andere hobby's en heeft alleen vrienden in dat new-agemilieu. Maar zoals ze zelf altijd zei: ze deed daar niemand kwaad mee. Pas toen ze ons verliet, drong tot ons door hoe haar geest vergiftigd was. Ze was gedrogeerd door een overdosis new age.'


Deekshablessing

Volgens Jean is zijn moeder in haar kring zeer gewaardeerd om haar kennis van new age. Ze is onder meer actief in het Light Body Institute in Brugge, 'een school voor yoga en zelfontwikkeling'. Stichter en bezieler is een voormalige kapper, Roland Verschaeve, die naar eigen zeggen dertig jaar geleden zijn zoektocht naar zijn ware zelf begon. Na wat rondshoppen in de wereld van de esoterie kwam hij bij twee Amerikanen terecht, Sanaya Roman en Duane Packer, die beweren te 'channelen' met Orin en DaBen, twee 'lichtwezens' die mensen gidsen in hun spirituele groei naar hogere bewustzijnsniveaus. De energie van Orin en DaBen, gekanaliseerd via handoplegging door mensen als Verschaeve en zijn gevorderde discipelen, helpt je 'je lichtlichaam te ontwaken'.

Uw rationeel denkend hoofd is te beperkt om hier iets van te snappen, maar zijn esoterische leer heeft Roland Verschaeve een brede schare aanhangers opgeleverd, van wie de bekendste de zangeres en VTM-presentatrice Ingeborg is. Met Ingeborg schreef hij samen Wie ben je eigenlijk, uitgegeven door Standaard Uitgeverij. Intussen heeft Ingeborg een eigen instituut opgericht voor 'spirituele groei' en het 'ontwaken van je lichtlichaam'.

Ik ben eens een kijkje gaan nemen in het Light Body Institute. Voor een 'deeksha blessing', op dinsdagavond. Voor de deekshablessing of eenheidszegening haalden Verschaeve en Ingeborg de inspiratie bij twee Indiase goeroes. De zegening zou helpen om je 'lichtlichaam' te laten ontwaken. Het neemt de belemmeringen van het verstand weg en maakt de intuïtie vrij, zodat men één en verbonden wordt met de andere mensen en de wereld. Waarna een immens geluk de mens zal vervullen.

Het Light Body Institute is gevestigd in een prachtig, groot pand in hartje Brugge, dat op naam staat van Roland Verschaeve en een fortuin moet hebben gekost. Het interieur is minimalistisch. Een oude schouw is bewaard, voor de rest is de kamer leeg, met een grijze vloer en witte muren. In het plafond is een onzichtbare lichtinstallatie verwerkt, waardoor de kamer in steeds veranderende kleurenschakeringen baadt. Het ruikt er naar wierook en er klinkt zachte oosterse muziek.

Roland Verschaeve heet me hartelijk welkom, stelt me gerust en laat me plaatsnemen op een van de zeventien stoelen die in ovaalvorm staan opgesteld in de ruime kamer. Er zitten een jongeman, enkele jonge vrouwen, maar vooral veel keurige, goedgeklede dames van voorbij de 45 jaar. De jongste deelnemers glimlachen me bemoedigend toe, sommige dames voelen zich perfect thuis, andere zitten eerder schuchter op hun stoel te wachten. In het midden ligt wat papier, waarop de deelnemers hun vragen aan de deeksha kunnen opschrijven.

Daarna moeten we onze ogen dichtdoen en begint Verschaeve te vertellen. Dat deeksha een neurobiologisch proces in de hersenen is. Een proces van verandering, dat geleidelijk de sluiers van het verstand zal wegnemen en het lichtlichaam in onszelf zal doet ontwaken. Dat de wereld om ons heen ook in volle transformatie is. Dat we afstand moeten doen van rede en emoties, om helder te zien, zodat we ons ware zelf ontdekken. En dat we ons eigen pad moeten volgen, intuïtief en zonder schuldgevoelens.

Verschaeve waarschuwt ook dat we daarbij op onbegrip in onze omgeving zullen stoten, maar dat dat onvermijdelijk is als we op een hoger bewustzijnsniveau willen komen. Dat we ons geen zorgen moeten maken over oorlogen en voedselcrisissen in de wereld. Dat dat maar stuiptrekkingen zijn van een veranderende kosmos. Dat ons binnen korte tijd een opperste gelukzaligheid wacht, een gelukzaligheid die we ons niet kunnen voorstellen omdat ze met onze huidige concepten niet te vatten is. Maar dat de hele wereld binnenkort in liefde en eenheid zal baden.

Daarna legt Verschaeve ieder van ons de handen op het hoofd. Hij is immers een kanaal waarlangs de energie stroomt die mijn lichtlichaam zal doen ontwaken. Ten slotte krijgen we nog een collectieve blessing, waarbij we ons moeten voelen wegglijden in een bad van eenheid en liefde. En dat alles voor twintig euro, handje contantje.


Gebrainwasht

Maar ik voel niets stromen. En ik krijg kop noch staart aan de uitleg van Verschaeve. De andere deelnemers, daarentegen, lijken in de zevende hemel. Deeksha heeft mijn leven compleet veranderd, zegt een vrouw. Het heeft me geholpen mijn ware zelf te ontdekken, zegt een ander. Een gevoel van ongebreidelde vrijheid, voelt dan weer een derde. Iemand vertelt dat ze gehoord heeft dat er na de graancirkels nu ook ijscirkels verschijnen in het poolgebied. Een teken, volgens haar, dat de transformatie van de wereld volop bezig is.

Het is allemaal wetenschappelijke nonsens, maar het staat mensen nu eenmaal vrij te geloven wat ze willen. Het Light Body Institute heeft de naam een onschadelijk centrum voor yoga te zijn. Er zijn in elk geval nog nooit officieel klachten tegen ingediend, noch bij de politie, noch bij het Observatorium voor Sekten. 'Maar het is niet zo onschuldig als het lijkt', zegt Jean. 'Met hun theorieën maken bewegingen als Light Body Institute huwelijken kapot en rukken ze gezinnen uiteen.'

Jean is trouwens niet de enige die dit heeft ervaren. De Standaard heeft ook uitgebreid met een andere getuige gesproken, die niet in de krant wou. Maar zijn verhaal is gelijklopend: vrouw voelt zich slecht in haar vel, gaat met vriendin mee naar de yoga, raakt in de ban van de Light Body Institute, verliest contact met de werkelijkheid, is niet meer vatbaar voor rede van vrienden of familie en stapt op een goede dag op, man en kinderen achterlatend, 'omdat zij zich op een lager energieniveau bevinden'.

'Mijn moeder was gebrainwasht', zegt Jean. 'Ik heb nog twee keer geprobeerd om met haar te praten. Het probleem is dat ze er rotsvast van overtuigd is dat het verstand een obstakel is om de echte werkelijkheid te zien. Daardoor is ze niet langer voor rede vatbaar. Integendeel, de rede is een bedreiging. New age leert haar dat ze slechts haar hart en intuïtie moet volgen. Dan sta je als zoon compleet machteloos. Alle communicatie is onmogelijk, want de ander spreekt jouw taal niet meer. Ze ligt als het ware aan een baxter van spirituele quatsch.'

Jean vertelt hoe zijn moeder hem heeft proberen uit te leggen waarom ze wegging. 'Ze had dat via signalen begrepen. Volgens haar was ze tien jaar verder geëvolueerd dan mijn vader en moest ze aan een nieuw hoofdstuk in haar leven beginnen. Ze zat immers in een ander bewustzijnsniveau. Maar ze was er ook van overtuigd dat het zo beter was voor ons allemaal. Binnen afzienbare tijd zou de hele wereld getransformeerd zijn en zou alles ten goede keren. Alleen begrepen wij dat goddelijke plan nog niet.'


Innerlijke eenheid

Volgens de Indiase goeroes van de eenheidszegening volstaat het dat 0,001 procent van de wereld bevolking 'in een staat van innerlijke eenheid' raakt opdat de hele mensheid verlicht raakt. Zij die daar nu al mee bezig zijn, beschouwen zichzelf dan ook als een geprivilegieerde voorhoede. 'Ze vormen een enclave in de samenleving', zegt Jean. 'Ze leven in een kruisbestuiving van wederzijdse bevestiging en sluiten zich af van elke confrontatie met andere ideeën in kranten, op televisie, bij vrienden. Tegelijk voelen ze zich superieur. De mensen om hen heen voldoen niet. Wij waren zogezegd te beperkt om te snappen waar ze mee bezig was. Pas achteraf vielen voor ons de puzzelstukjes ineen. Ze hadden mijn moeder vervreemd van haar gezin. Voor haar was die new-agewereld normaal, de buitenwereld verkeerde nog in duisternis.'

'Ze praten voortdurend over liefde en eenheid, maar eigenlijk is hun leer puur egoïsme. Volg je intuïtie, en hou met niemand rekening, zeggen ze. Het verleden doet er niet meer toe, alleen het nu telt. Je moet vooral jezelf ontwikkelen, je goddelijke plan volgen.'

Dat goddelijke plan is natuurlijk niet gratis. Jean vertelt dat zijn moeder haar vertrek financieel wel had voorbereid, door achter de rug van haar man 43.000 euro van de spaarrekening te halen. Want niets is gratis. Zegeningen kosten 20 euro. Eentje per week is een goede dosis. Een driedaagse cursus 'subtiele energieën voelen en zien' kost 400 euro. Leren channelen met je gids kost 150 euro voor twee dagen. Maar het ultieme doel is natuurlijk je lichtlichaam laten ontwaken: 800 euro voor de volledige cursus, gespreid over 24 avonden. Cd's en syllabi zijn wel inbegrepen. Wie rust zoekt om zijn lichtlichaam te laten ontwaken, kan een weekje Azoren boeken: 1.299 euro per persoon, plus 350 euro voor de cursus.

Het ultieme is natuurlijk om zelf een blessing giver te worden, zodat je de deeksha kunt doorgeven aan anderen. Maar daarvoor moet je level 1 halen aan de Oneness University in India: 3.350 dollar plus 290 euro inschrijvingsgeld. Alle uitstappen gebeuren onder de mentale begeleiding van Roland Verschaeve.

En dan is er nog de webwinkel, met boeken, cd's en doe-het-zelfcursussen: Celebraties van uitstraling volumes 1-3, 270 euro; De millennium reeks, 350 euro; Je lichtlichaam ontwaken volume 1 - 6, 430 euro; Uitstraling: De frequenties invullen, 440 euro. En ga maar door.

Maar met geld verdienen is niets mis, volgens de leer. Verschaeve doceert ook de cursus 'Geld en overvloed'. Op zijn blog houdt hij zijn discipelen voor dat geld ook energie is. 'Als je dat niet toelaat in je leven, blokkeer je dikwijls de stroom waardoor je moe en lusteloos wordt. Een beetje passie voor succes, overvloed en geld kan dus zeer gezond zijn.'

Natuurlijk is er niets mis met geld verdienen, reageert Jean. 'Maar niet met het verkopen van raad aan mensen die met zichzelf in de knoop liggen. Ik weet niet of die goeroes ter goeder of te kwader trouw zijn, maar ze verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht. En ze hebben ontzaglijk veel aanzien, zeker bij mensen die kwetsbaar staan in het leven. Voor iemand die bang is om keuzes te maken, is het gemakkelijker op de engelen te vertrouwen dan op het eigen verstand.'


Gelukzaligheid

Het Light Body Institute beweert niet tot enige religie of geloofssysteem te behoren. Het ontkent ook ten stelligste een sekte te zijn. Maar het vertoont wel alle kenmerken die het Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties als risicofactoren beschouwt: de lovebombing van nieuwkomers en de belofte dat persoonlijke problemen op een eenvoudige manier kunnen worden opgelost; de strikte hiërarchie onder leiding van een soort goeroe, die groot gezag geniet dankzij zijn bovennatuurlijke gaven; de financiële bijdragen, onder meer via dure cursussen, die noodzakelijk zijn voor verdere spirituele groei; het elitaire karakter van een groep, die na het doorlopen van verschillende stappen, in bezit is van de kennis; het onwetenschappelijke karakter van de leer en de aversie voor kritiek of afwijkende meningen; en vooral de 'wij-tegen-de-wereldmentaliteit', wat in extreme gevallen ertoe leidt dat volgelingen volledig breken met familie en vrienden, die als obstakels ervaren worden voor verdere spirituele ontwikkeling.

Met de kritiek geconfronteerd, zegt Roland Verschaeve dat sektes mensen afhankelijk maken, terwijl hij ze net onafhankelijker wil maken. 'We zouden geen twintig jaar bestaan als we een sekte waren. Onze visie zorgt ervoor dat mensen een eigen plek vinden, dat ze hun individuele weg volgen. Vrijheid vinden we zeer belangrijk.'

Dat daardoor al eens een huwelijk kan stuklopen, is onvermijdelijk. 'Een goede relatie wordt van deeksha alleen beter. Maar als het niet goed zit tussen twee partners, kan het gebeuren dat een partner op zoek gaat naar zichzelf. Natuurlijk verandert hij of zij dan. Veranderen is positief.'

Volgens Roland Verschaeve zal de Oneness University binnen afzienbare tijd ook sluitend wetenschappelijk bewijs leveren dat deeksha werkt. 'En u mag er zeker van zijn dat deze generatie nog de staat van algemene gelukzaligheid zal bereiken. De transformatie gaat sneller dan je denkt. Het enige wat die nog tegenhoudt, is de weerstand van de wetenschap en de pers, die negatief kunnen zijn. Wat spijtig is voor de jeugd en de komende generatie.'

Jean en zijn vader en broers hopen ondertussen dat hun moeder op een dag toch het licht zal zien. Het licht van de redelijkheid.

Om de rest van zijn familie te beschermen, verkoos Jean een schuilnaam te gebruiken


DS, 07-06-2008 (Lieven Sioen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 7th June 2008 om 14:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.