actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2010, 09:20
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Tien procent meer spijbelaars

Tien procent meer spijbelaars

Het aantal spijbelaars in Vlaanderen steeg in het schooljaar 2008-2009 met tien procent. Er gingen ook 613 dossiers over 'vermiste' leerlingen naar het parket. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zaterdag.
Vorig schooljaar bleven 6.571 leerlingen in het secundair onderwijs meer dan dertig halve dagen ongewettigd thuis, dat is 1,4 procent van de totale schoolpopulatie. In vijf jaar tijd is het aantal 'problematische afwezigheden' met veertig procent gestegen. Schoolmoeheid, zich slecht voelen op school en een moeilijke thuissituatie zijn volgens de scholen de belangrijkste redenen om hardnekkig te spijbelen.

Het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) stuurde in dezelfde periode 613 dossiers - in 2007-2008 waren dat er maar 319 - over 'vermiste' leerlingen naar het parket. Dat betekent dat deze leerlingen niet ingeschreven zijn bij een onderwijsinstelling en op geen andere erkende manier onderwijs krijgen.

Voor Justitie is de bestrijding van spijbelen geen hoofdprioriteit. Slechts voor een vijfde van de gemelde dossiers kwam er een reactie van de procureur.

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Dit is toch verontrustend dat er 10% meer spijbelaars zijn. Schoolmoeheid is nu iets dat vaak opvalt bij leerlingen. Toch verschiet ik van deze cijfers. Want als het met 10% gestegen is en als er niets gaat veranderen dan vrees ik ervoor dat het de komende jaren zal blijven stijgen. Als school kan je proberen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor u leerlingen, maar het is de bedoeling dat de leerlingen iets opsteken van school. Het is niet de bedoeling dat een dag school hetzelfd emoet zijn als ene dag niets doen en plezier maken. Je kan als leerkracht u lessen zo aangenaam mogelijk maken en op een toffe manier u lessen brengen, maar je moet een u leerstof zien en soms is dit saai...
Hopelijk gaat het aantal spijbelaars dalen in de komende jaren, maar ik vrees ervoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.