actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2014, 11:00
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Doek valt definitief over tijdschrift Klasse

Doek valt definitief over tijdschrift Klasse


Vanaf 1 januari zullen de tijdschriften Klasse, Klasse voor Ouders, Maks! en Yeti niet meer verschijnen. Dat is een direct gevolg van de zware bezuinigingen die de nieuwe Vlaamse regering aan de redactie van Klasse oplegt.

Eerder raakte bekend dat er sprake van was om het blad nog slechts vier keer per jaar te laten verschijnen. ‘Ik denk nu aan een scenario om de editie voor de ouders en die voor de leerkrachten nog vier keer per jaar te laten drukken, op de belangrijkste momenten van het schooljaar’, verklaarde Crevits donderdag in het Vlaams Parlement, na een vraag van Caroline Gennez (SP.A).

Ook werd geopperd om het blad integraal digitaal te maken. Op die manier wilde minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een besparing doorvoeren en 1,8 miljoen euro aan drukkosten vermijden. Daartegen rees dan weer verzet omdat de toegang tot internet voor sommige ouders niet vanzelfsprekend is.

De realiteit blijkt nu echter nog harder. Klasse verdwijnt gewoon volledig. Rond de kerstvakantie zullen alle geabonneerde scholen de laatste nummers van de jongerenbladen Maks! en Yeti in de bus krijgen. Daarna valt onherroepelijk het doek over de rechtstreekse communicatie van de overheid met de leerlingen. Ook het laagdrempelige magazine Klasse voor Ouders en het vakblad Klasse voor Leraren verdwijnen.

Ook al liet Vlaams CD&V-minister van Onderwijs Hilde Crevits donderdag in het Vlaams parlement de optie nog open, met een print- en verzendingsbudget dat herleid wordt tot 'nul', is het voor de redactie onmogelijk om het blad nog in leven te houden. Met het schrappen van het budget van 1,84 miljoen euro voor de magazines, verliest Klasse immers de noodzakelijke advertentie-inkomsten waarmee websites, de Leerlingenkaart en de Lerarenkaart onderhouden worden.

'Besparing die geen besparing is'

De klap bij de redactie van Klasse komt in elk geval hard aan. 'We hebben de voorbije weken vruchteloos geprobeerd om tot een ernstig overleg te komen. Zonder resultaat', klinkt het bij de redactie. Volgens hoofdredacteur Peter Lesaffer gaat het 'om een besparing die op langere termijn eigenlijk geen besparing is'.

'Wat is het alternatief? Vanuit de overheid nieuwe communicatie-initiatieven opstarten? Die kosten allemaal een veelvoud van wat Klasse nu kost. Zo is bijvoorbeeld één brief aan alle leraren duurder dan de druk en verzending van één Klasse voor Leraren: 0,68 euro. Bovendien is communicatie binnen onderwijs meer dan ooit nodig, met een onderwijslandschap dat in voortdurende verandering is', klinkt het.

De redactie denkt nu na over digitale toekomstmogelijkheden. 'Of dat in de vorm van een digitaal magazine of enkel in de vorm van een website is, moet nog worden uitgeklaard', zegt Lesaffer.

Bij Klasse werken momenteel 35 mensen, die ook instaan voor de leraren- en leerlingenkaart. Zij blijven voorlopig allemaal aan het werk, geeft Lesaffer aan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141010_01313459
Datum: 10/10/2014

Eigen mening: De een zal het al wat spijtiger vinden dan de ander dat het onderwijstijdschrift Klasse compleet wordt opgedoekt. Uit mijn ervaring keken de leerlingen in de school nooit echt uit naar de nieuwe Maks en werd deze ook amper gelezen, maar ik weet nog goed dat mijn ouders het tijdschrift Klasse wel altijd wisten te appreciëren. Ik denk echter wel dat het belangrijk is om deze vorm van communicatie tussen de overheid en de leerkrachten te behouden. Een tijdschrift zoals Klasse is natuurlijk een makkelijke vorm van communicatie. Natuurlijk, als er moet bespaard worden op drukkosten, lijkt het me logisch dat het tijdschrift digitaal wordt uitgegeven. Ik begrijp niet waarom ze deze beslissing nog niet gemaakt hebben.

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 11th October 2014 om 11:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.