![]() |
Dikke auto, meer parkeerkosten?
'Dikke auto? Meer parkeerkosten'
Straf bezitters van grote auto's bij de parkeermeter. Dat voorstel doet het Delftse onderzoeksbureau CE in een studie in opdracht van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu. De onderzoekers willen bezitters van grote auto's meer parkeergeld laten betalen om zo het probleem van de schaarse parkeerplekken aan te pakken. Ook achten zij het mogelijk bij de parkeermeter onderscheid te maken naar het type motor en de uitstoot van vervuilende stoffen, om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Staatssecretaris Van Geel neemt het rapport, met daarin een reeks van ruim twintig andere 'groene' voorstellen -congestieheffing voor de stadscentra, milieu-eisen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer- klaarblijkelijk serieus. Hij stuurt het naar de gemeenten en provincies, die er zelf een keuze uit mogen maken. Stuiten zij hierbij op wettelijke belemmeringen, dan gaat Van Geel bezien wat daaraan te doen valt. De Gemeentewet biedt al de mogelijkheid hogere parkeertarieven te hanteren voor grotere auto's. Onderscheid maken naar vervuilende eigenschappen is nog niet toegestaan. Het aanpassen van parkeermeters is bewerkelijk, maar volgens CE kunnen gemeenten alvast beginnen met verschillende tarieven bij het verstrekken van parkeervergunningen. Dit najaar probeerde de Nijmeegse gemeenteraad de zogeheten SUV's (sports utility vehicles, ook wel bekend als asobakken) helemaal te weren uit de binnenstad. Het college van burgemeester en wethouders liet weten geen wettelijke mogelijkheden te zien voor een totaal parkeerverbod. Trouw, 31-12-2004 |
Op papier lijkt dat wel mooi he. Alleen altijd weer die praktijk hé. Zal wel wat kosten om al die parkeermeters aan te gaan passen. En hoe gaan ze altijd die % uitstoot van elke geparkeerde wagen controleren? Waarschijnlijk op basis van vastgelegde standaarden. Zal wel eventjes duren om elke wagen dan te controleren.
Ook leuk dan als je als vader van een ruim gezien met 4 kinderen genoodzaakt bent om een iets grotere wagen/monovolume te kopen. Waarom denken ze altijd dat mensen met 'dikkere' wagens meer geld hebben? :confused: |
Ik vind het ook maar iets belachelijks hoor. Zelf hebben wij thuis nu een volkswagen Sharan(monovolume), gewoon voor de gemakkelijkheid en omdat we altijd wel heel wat te vervoeren hebben.
Ook als we naar spanje gaan met de caravan is het handiger om er zoiets voor te zetten dan een smartje denk ik. Weet je wat misschien meer effect zou hebben? De parkeerplaatsen in de steden superduur maken en die buiten de stad amper of niks laten kosten. (eventueel een grote parking buiten de stad aanleggen en die in de stad laten verdwijnen) Zorg ervoor dat aan elke parking een bus stopt en laat de mensen met de bus tot in de stad komen! Op die parking kan je desnoods nog plekken maken voor grote en kleine auto's he, als dat perse nodig is. maar ik denk niet dat dat veel gaat uithalen. Als een kleinere auto een grotere plek ziet, heb je veel kans dat die de plek inpikt(tenzij je er veel meer voor moet betalen, maar dat vind ik dan weer belachelijk) |
Ik ben ook een voorstander van het openbaar vervoer, maar ook van comfort! En voor oudere mensen is het niet echt comfortabel van op een bus te zitten. Mijn grootmoeder kan dat bv niet door haar rug. En de zitplaatsen op de bussen zijn ook dikwijls bezet. Ik ben voorstander van goedkoop openbaar vervoer, en ik gebruik het ook, maar voor de oudere mensen vind ik het toch niet echt alles. En voor iemand die met vier bengels de bus op moet.., liever zij dan ik hoor!
|
Citaat:
Denk even aan de trein, de metro, ... De trein is al een pak comfortabeler! Ons bomma pakt trouwens bijna elke dag de bus naar het dorp(van putte-kapellen naar kapellen= ong 5 km) omdat ze het stom vind de auto uit de garage te halen en dan moet ge ook nog is gaan parkeren in kapellen. Ge bent er rapper met de bus en die stopt dichter bij het winkelcentrum zegt ze altijd :d De nieuwe bussen zijn al een pak comfortabeler, maar idd katleen, 't is nog ni alles qua comfort :( ik pak ook liever den trein, maar da is dan weer een pak duurder :( Als ik een oud menske was en voor het openbaar vervoer ni meer zou moeten betalen, kzou het dan toch wel weten: met den trein op 20min in antwerpen met een pak meer comfort, in tegenstelling tot de bus: een uur op de bus op een hard bankske :s |
als ik het over "nen dikke auto" heb bedoel ik chique BMW's, mercedessen en rangerovers enz... volgens mij bedoelen ze niet echt monovolumes want dat zijn over het algemeen wel gezinswagens denk ik dus het zou idd wel stom zijn om daar meer voor te laten betalen maar voor dure, milieuvervuilende auto's mogen ze van mij gerust wat meer vragen. Zal de mensen mss aanmoedigen om wat meer met de fiets te rijden want daar kan ik mij soms aan ergeren. Dan kom je bijv in Turnhout en dan zie je daar mensen van Beerse en Vosselaar met de auto toekomen, dat is bij God nog geen 7km. Echt schandalig en dan maar zagen dat ze geen parkeerplaats vinden en dat er dringend iets aan het broeikaseffect moet gedaan worden...
Ze zouden beter het fietsen wat meer promoten daar heeft niemand last van en het is nog stukken beter voor het milieu ook. |
Fietsen is niet alleen beter voor het milieu, het is ook beter voor je gezondheid om met de fiets te rijden.
Maar een hoger parkeertarrief voor "dikke wagens" zie ik niet echt zitten. Wij rijden thuis mee nen Alfa Romeo en dus zouden wij met die maatregel meer moeten betalen dan een kleinere wagen. Daarbij verbruiken nieuwere wagens minder dan de al wat oudere wagens hoe klein die ook zijn. Natuurlijk verbruiken echte sportwagens en jeeps veel meer dan de gewone personenwagens zoals onze Alfa dus zullen ze rekening mogen houden met al die factoren wat het in de praktijk heel moeilijk zal maken om deze maatregel in te voeren. |
Citaat:
|
Citaat:
Cool... welk model? :D *Stoef mode on* Ik heb een Seat Ibiza van 2002 (een zwarte :D ) http://www.seat-online.nl/albums/2500.jpg *Stoef mode off* Hehe :D :cool: |
Citaat:
en of jij dan ook moet betalen, bij een nieuwe wet of een nieuwe belastingverhoging zijn er altijd wel "onschuldigen" het slachtoffer , je kan nooit voor iedereen goed doen... |
Citaat:
Stel je even voor als controleur van foutparkeerders. (fictief voorbeeld) - Ah het is een BMW... - Welk type? 3-serie? 5-serie? Of de nieuwe kleine 1-serie? - Is het een Diesel of benzine? Of LPG kan ook natuurlijk. - Hoe zwaar is de motor? Hoe vervuilend dus... - Oh, het bouwjaar zal ook wel van belang zijn zeker... Een BMW van 12 jaar oud zal niet echt behoren tot een 'rijk' iemand... - Ok... na dit alles te hebben opgezocht zijn er intussen al elders 3 overvallen gepleegd waar ik spijtig genoeg niet bij kon zijn... :rolleyes: :D |
Citaat:
en met je laatste puntje het je natuurlijk wel een punt, maar zijn er in 't stad niet van die parkeerwachters? -> flikken die niets anders (mogen) doen dan parkeerbons schrijven? |
Citaat:
hehe, zie je dat vrouwelijke agentes al doen??? Ik weet niet of jij een vrouw kent die veel van auto's afweet, maar zelf kan ik de merken geneens uit elkaar houden als er geen tekentje opstaat! Citaat:
Ik denk dat er trouwens ook bij de andere merken wel "dikke vette bakken" zijn die veel vervuilen hoor! |
Citaat:
|
Toegegeven...
Aan de gegevens die ze invoeren door middel van je nummerplaat en chassisnummer (die moet bij de recentere wagens zichtbaar staan in de voorruit of zo) al veel gegevens over je wagen verkrijgen. Zo hebben ze direct je merk en type van voertuig. Aangezien ze over de meeste auto's de gegevens wel 'on file' hebben (denk daarmee aan de gegevens die je moet aangeven voor taxen, verzekering, autokeuring,...) kunnen op die manier de parkeerwachters bijna alles te weten komen wat ze willen weten. Maar ik vraag me af hoe ze alles gaan indelen qua prijs? Wanneer is een wagen meer vervuilend? Enkel als de motor zwaarder is? Wat dan met die stokoude oldtimers? En hoe moet je dan je ticket gaan halen bij zo een automaat? Moet je eerst 16 menu's doorlopen om je merk, type, motor, bouwjaar, ... in te voeren eerdat je je ticket verkrijgt??? Dus mooi in theorie...maar... |
Dus mooi in theorie...maar...[/QUOTE]
Ik vind dat helemaal zo schoon niet in theorie. Bij ons thuis hebben we allemaal een grote wagen. Dit niet omdat we het allemaal graag luxueus hebben, maar wel omdat we al een paar keer een serieus accident hebben gehad door het onverantwoord rijgedrag van anderen. Die grotere wagen verhoogt het gevoel van veiligheid. Maar of we daarom nu nog meer in die parkeerautomaten moeten steken...ik vind van niet. |
Waarom verschiet ik er weer niet van dat dat quote gedoe niet macheert bij mij ..... :o :rolleyes: :(
|
Citaat:
Is al eens een item geweest allhier, nl. post 12-24 op thread http://actualiteit.org/forums/showth...=1744#post1744 ;) |
http://board.carstyling.net/attachme...id=28918&stc=1
Dees is de mijne.. Wel geen 12 jaar oud :p PS : ik krijg het niet als afbeelding geplaatst? :rolleyes: |
Citaat:
Ik denk ni da we hem kunnen zien Jef, ge moet ingelogd zijn op dieje site :( kunt ge hem ni kopieren en evt plakken in een word-document? en hier dan als attachment toevoegen? |
Citaat:
|
neee da ga precies ook ni .. Ik weet niet hoe het komt :confused:
|
ik hoop dat het met dit werkt.. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het komt dat dat niet werkt gewoon hier op de site ? :confused:
http://tinypic.com/16gnpg |
Citaat:
Maar wat ga je dan doen als jullie bv een dag naar Brussel ofzo zouden gaan? Nemen jullie dan ook de trein ofzo? ik denk het niet! Alleen al maar omdat jullie dan een jeep hebben, zouden jullie bv het dubbele van een parkeergarage moeten betalen? Ik blijf het met ons thuis vergelijken: wij hebben een monovolume(een grotere wagen dus, maar in het artikel wordt er dik en groot door elkaar gebruikt, dus ik weet zelf nu ook niet meer goed over welke wagens het gaat) omdat dat in onze familie nu eenmaal nodig is. Elke keer als wij dan bijvoorbeeld een uitstap doen, of we gaan winkelen naar bv de makro(wat ik ons nog niet zie doen met de trein of de bus) zouden wij meer geld moeten betalen om te parkeren? (dat van de makro is nu ff heeeeeeeeeeel ver gezocht, maar voor mij is parkeren, parkeren!) Misschien zou er inderdaad meer iets op gezocht moeten worden dat mensen niet voor die 500m telkens de auto nemen uit luiheid! |
Citaat:
ik ben nog nooit in de makro geweest dus ik weet niet waarom je daar een monovolume voor nodig hebt maar ik zou denken dat je met een "normale" auto en 1 inzittende toch ook naar de makro kan gaan of vergis ik mij hier? |
Citaat:
|
idd een zeer dure hobby.. En als ze je dan nog eens laten bijbetalen voor die parkeerplaatsen.. :rolleyes:
|
Citaat:
Als je daar iets koopt, is dat voor een groot deel ook met meer in een pak. vb: je koopt in de colruyt een pak koeken. Datzelfde kan je in de makro niet apart kopen maar in een pak waar 5 van die dozen koeken ofzo insteken. Je kan daar gerust met 1 persoon naartoe, dan heb je een gewone koffer maar de achterbank enz natuurlijk ook nog vrij. Meestal hebben wij allemaal wel iets nodig van de makro+het is ook gezelliger om met zn allen te gaan. Omdat vele dingen niet enkel te verkrijgen zijn, koop je zowiso meer ==>meer ruimte nodig, vandaar de grote auto. Om het eigenlijk heel simpel te houden: wij hebben nu eenmaal zo'n auto, het is handiger om op reis te gaan(heeft hoge PK om de caravan te trekken+veel laadruimte, wat wel nodig is als je 3weken op verlof gaat) het zou nog dommer zijn moesten we nog een auto gaan bijkopen gewoon omdat we anders meer moeten betalen als we ergens parkeren. Die auto is aangepast aan onze behoeftes, een kleinere wagen zou gaan maar wanneer we op reis gaan, staan de koelbakken wel bij ons vanachter, achter de zetel van de bestuurder en passagier) en moeten wij met onze knieën naar boven zitten!(zoals vroeger) geef mij dan maar die monovolume hoor ;) |
Dat ze eerst maar eens werk maken van die parkeerproblemen rond onze school. Maar ja, ik zal daar geen last meer van hebben na de examens. Dan zullen jullie mijn niet meer zien in Vorselaar tot ergens in maart. En dan weer niet meer tot in Juni. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb persoonlijk ik de eerste 4 weken dat ik op onze school zat twee boetes gehad van 52 euro. Gewoon door het feit dat ik nog niet wist waar je mocht parkeren en waar wel. Waar moest je toen een parkeerkaart leggen? Ik had nog ineens geen parkeerkaart. In plaats van eerst wat waarschuwingen uit te delen. Nee direct geld afpakken van studenten die het al zo moeilijk hebben als het om geld gaat. :mad: |
Gisteren kwam dit onderwerp even ter sprake thuis en eindelijk heeft iemand mij eens duidelijk uitleg kunnen geven over wat het nu eigenlijk gaat!
Het gaat er dus niet om da grote of sjiekere wagens extra parkeergeld moeten betalen. Het gaat er wel om dat terreinwagens(jeeps) meer parkeergeld moeten gaan betalen. Waarom? (en nu moet jou poll eigenlijk aangepast worden barst!) - jeeps worden vaak geclasseerd als lichte vracht ==>moeten minder taksen betalen!! -jeeps vervuilen meer eigenlijk als je dat bekijkt zit heel dat systeem verkeerd ineen van taksen vind ik: -ons papa rijdt met een vrachtwagen ==>vervuild meer, is zwaarder voor de wegen, ... maar hij moet voor zijn vrachtwagen wel minder taksen betalen als voor zijn personenwagen!(een jeep wordt geclasseerd onder lichte vracht meestal(of zo proberen de meesten het toch te doen om minder taksen te betalen)) ==>waar zit de logica??? Bij deze zou ik dan toch ook wel mijn mening in de poll aanpassen: haal het geld dan maar waar het zit! |
Mooi dat je er zelf op uitkomt, Judith... De discussie in Nijmegen en in Nederland is idd van een iets andere aard dan hier ten lande... En in dat opzicht is het wellicht niet zo logisch om de poll te koppelen aan de Hollandse situatie en niet aan die van hier, want het kan zeer zeker een verschil uitmaken, zoals jij hier perfect hebt aangetoond!
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:17. |
Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.