Veilige auto faalt bij hoge snelheid
			 
			 
			
		
		
		
			
			Veilige auto faalt bij hoge snelheid 
 
 
BRUSSEL - Uit snelle crashtests leert Touring dat passagiers in als veilig beschouwde auto's verhakkeld uit een klap komen.  
 
 
Bij de gangbare officiële crashtest (EuroNCAP) rijdt een auto tegen 100 kilometer per uur naar een muur en gaat hij 50 meter voor de klap in de remmen. De Renault Laguna behaalt in deze test het maximum van vijf sterren en geldt dus als veilig. 
 
De automobielfederatie FIA, waar Touring deel van uitmaakt, onderwierp de Laguna aan een gelijkaardige test. Maar dan tegen 110 kilometer per uur. De resultaten waren ontstellend. 
 
'In zo'n geval volstaat de airbag niet meer', zegt Danny Smagghe van Touring. 'De bestuurder krijgt het stuur tegen zijn borstkas en de knieën moeten een zware klap opvangen. Bovendien raken de portieren geblokkeerd.' 
 
Ook voor kinderen achteraan in de auto zijn de gevolgen desastreus. Smagghe: 'Hun borstkas heeft zwaar te lijden onder de klap. Dat kan fataal zijn, omdat hun botten nog niet zo goed ontwikkeld zijn. Onze raad is: rij niet sneller dan toegelaten, want snelheid is levensgevaarlijk.' 
 
Eerder deze week pleitte Touring nog voor een verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen. 'Dat is iets anders', vindt Smagghe. 'Rij alleen hard waar het mag en waar de infrastructuur er zich toe leent.' 
 
De staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), is niet verrast. 'Het bewijst dat een klein beetje te snel rijden grote gevolgen kan hebben. Dit ondersteunt mijn pleidooi voor een snelheidsbeperking tot 110 kilometer per uur bij regen.' 
 
 
DS, 22-08-2008
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Never argue with an idiot, they'll just bring you 
down to their level and beat you with experience." (c)TB 
			 
		
		
		
		
		
	
	 |