![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Strengere regels voor vervroegd pensioen dwingen kwart werknemers tot langer werken
De regering wil de regels voor vervroegd pensioen aanpassen: voortaan telt een jaar pas mee als je minstens 156 dagen hebt gewerkt. “Ik heb 52 dagen te kort en nu moet ik een volledig jaar langer werken.” Een kwart van de werknemers zal minstens een half jaar langer moeten werken dan gepland. Dat berekende vakbond ACV op basis van cijfers van de Federale Pensioendienst en Sigedis. De oorzaak ligt bij de nieuwe plannen van de federale regering om de voorwaarden voor vervroegd pensioen te verstrengen, als onderdeel van de bredere pensioenhervorming. België kent een systeem van vervroegd pensioen: stoppen met werken vóór de wettelijke pensioenleeftijd op voorwaarde dat je voldoende loopbaanjaren kunt aantonen. Dat aantal is afhankelijk van de leeftijd waarop je wil stoppen. Vandaag telt een kalenderjaar mee in de berekeningen voor vervroegd pensioen van zodra iemand 104 dagen of gelijkgestelde periodes heeft gewerkt dat jaar. Die grens zou vanaf 2027 worden opgetrokken tot 156 dagen. Het lijkt een relatief kleine ingreep, maar volgens de vakbond zijn de gevolgen wel groot. Uit cijfers blijkt dat van wie tussen 1980 en 1984 aan zijn loopbaan begon, de helft minstens vier maanden werkte in het eerste jaar – en dat jaar dus liet meetellen voor de berekening van zijn vervroegd pensioen. Slechts 26 procent haalde echter zes maanden. Dat verschil betekent dat ongeveer één op de vier werknemers die nu bijna aan pensioen toe is, dat eerste jaar uit de loopbaan verliest. En dat kan het pensioen met maanden of zelfs meer dan een jaar vertragen. “Dit voelt als contractbreuk” Zo werkt Johny Wauters (59) uit Assenede al meer dan veertig jaar als schrijnwerker. “Mijn vader is vroeg gestorven, dus ik moest al vroeg mee kostwinner worden. Ik begon op mijn zestiende met een leercontract als schrijnwerker en werkte vanaf mijn achttiende voltijds,” vertelt hij. Hij keek uit naar zijn pensioen op 1 mei 2027, maar dat plan valt nu in duigen. “Ik moet een jaar en twee maanden langer werken. De jaren in leercontract tellen sowieso niet mee omdat ik ook nog veel naar school moest. Maar nu telt het eerste voltijdse jaar plots niet meer mee. Ik heb toen 104 dagen gewerkt, want ik startte in september. Dat is volgens de nieuwe regels niet meer genoeg. Ik kom 52 dagen tekort. Doe die er dan gewoon bij?”, zegt hij verontwaardigd. “Ik ben in veertig jaar amper ziek geweest. Dit voelt als contractbreuk.” Met de nieuwe regels moet je 156 dagen of daarmee gelijkgestelde periodes hebben gewerkt om het jaar te doen meetellen. ACV-voorzitter Ann Vermorgen reageert verontwaardigd op die beslissing: “Een paar weken te weinig bij start loopbaan? Decennia daarna pas later op pensioen.” De vakbond stelt dat het voor velen simpelweg onmogelijk wordt om dat eerste jaar te laten meetellen voor de berekening van het vervroegd pensioen. Volgens Statbel tekent ruim twee derde van de afgestudeerden pas in juli of later een eerste arbeidscontract. Zij zullen niet snel aan die norm van 156 dagen komen. De dagen van dat eerste jaar tellen nog wel mee voor het pensioenbedrag, maar niet meer voor de leeftijd waarop iemand kan stoppen. Er staat dan plots een jaar minder op de teller, waardoor vervroegd pensioen moeilijker wordt. Wauters probeert de situatie te aanvaarden, maar maakt zich zorgen om anderen. “Veel mensen weten niet wat deze hervorming precies inhoudt. Velen zullen pas te laat beseffen dat ze langer moeten werken”, meent hij. Blog DS, 10-10-2025 (Tine Reynaers) |