actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
Oud 28th November 2025, 03:58
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator

Talking Autorijder

Tijd voor een grotere bijdrage van de autorijder

Voor een Nederlander als Julius op de Beke is het niet te vatten dat van Belgische automobilisten geen extra inspanning wordt gevraagd om de overheidsfinanciën te saneren.

Ik ben een Nederlander die regelmatig België bezoekt. Ik zie er dan altijd op toe dat mijn tank bijna leeg is, want benzine is bij jullie 40 cent per liter goedkoper dan bij ons.

België heeft al tientallen jaren hardnekkige problemen om zijn overheidsfinanciën in evenwicht te krijgen. Maar ook bij het jongste compromis wordt geen extra bijdrage gevraagd van de automobilist. En dat terwijl in vergelijking met Nederland autorijden in België zo’n 30 procent goedkoper is. Dat geldt niet alleen voor de benzineprijs, ook de prijs van een nieuwe auto en de bijtelling bij de inkomstenbelasting als je in een bedrijfswagen rijdt, liggen in België veel lager.

Wordt het niet eens tijd voor een grotere bijdrage van de autorijder, als de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen? Tot mijn verbazing is er geen enkele discussie over dat punt. Het is zelfs niet aan de orde in de politieke programma’s van Groen en Ecolo, terwijl het een groene progressieve maatregel zou zijn. Echt arme mensen kunnen zich geen auto veroorloven, dus die tref je hier niet mee. En er wordt in het dure Nederland niet minder auto gereden, de files zijn er net zo lang als bij jullie.

Mijn vraag is dus: waarom wordt de Belgische autorijder ontzien bij de sanering van de Belgische overheidsfinanciën? Een even hoge belasting van de auto als in Nederland zou de schatkist miljarden euro’s opleveren.

Blog DS, 26-11-2025 (Julius op de Beke, Den Haag)
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:45.