![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik denk dat de werkdruk voor leerkrachten heel hoog ligt, zeker voor beginnende leerkrachten. Ik begrijp ook wel dat oudere leerkrachten liefst minder uren gaan doen, zodat ze het rustiger aan kunnen doen of al meer kunnen genieten van het leven. Ik vind ook dat je als beginnende leerkracht nog heel veel kan leren van iemand die al langer in het onderwijs staat. Ik denk ook wel dat het voor sommige leerkrachten een hele aanpassing is met nieuwe technologie en dat dit vraagt voor bijscholing. Beginnende leerkrachten kunnen beter om met deze technologie omdat ze deze ook in hun opleiding hebben gekregen, zo kunnen oudere leerkrachten ook leren van beginnende leerkrachten. Het zou een mooie wisselwerking zijn. Het zou een leuke uitdaging zijn om beginnende leerkrachten en oudere leerkrachten samen te laten werken bijvoorbeeld onder de vorm van co-teaching. Ik hoop dat ik lang in het onderwijs mag staan, maar ik kan me heel goed inbeelden dat ik het op een latere leeftijd rustiger wil gaan doen. Nu ben ik nog jong en wil ik mij helemaal smijten in een voltijdse job, maar ik kan ook wel inzien dat ik dit later teveel of te druk zou gaan vinden.
|
#2
|
|||
|
|||
Net zoals Nele en Jens schrik ik hier niet van. De druk wordt ook telkens hoger, ouders, leerlingen en directie verwachten steeds meer van een leerkracht. En zoals in het artikel staat heeft dit deels te maken met de invoer van smartschool in heel wat middelbare scholen. Zowel de ouders als leerlingen zien meteen hoe snel de leerkracht een test heeft verbeterd aangezien deze punten direct online dienen gezet te worden. Ook de berichtjes met vragen die je dient te beantwoorden zorgen ervoor dat de druk toeneemt, je wil als leerkracht ervoor zorgen dat niemand met vragen achterblijft. Ik ben ervan overtuigd dat je in deze maatschappij het beroep van leerkracht enkel kan uitoefenen als je het graag doet en ook blijft doen. Zowel de leerlingen als de leerkracht zelf heeft er geen baad bij om les te blijven geven tegen zijn zin.
|