![]() |
|
|||||||
| Bekijk Resultaten Peiling: Moet de school het allemaal maar oplossen? | |||
| Nee, de school moet zich in de eerste plaats richten naar de eindtermen... |
|
4 | 23.53% |
| Ja, het opvoedend belang van de school kan niet overvraagd worden... |
|
4 | 23.53% |
| Ja/Nee, maar... |
|
9 | 52.94% |
| Stemmers: 17. U mag niet stemmen in deze peiling | |||
![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Muilezel
Muilezel
Voor halve waarheden een eigen leven gaan leiden, toch even dit. De krant belt me over de toenemende druk op scholen om ook aandacht te besteden aan psychische problemen bij leerlingen. Ik stel dat scholen niet de muilezel van de samenleving mogen worden maar dat ze, samen met de ouders, wel hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en dat meestal ook doen. 'Mooie metafoor', denkt de krant maar ze draait hem in de titel gewoon om: 'School als de muilezel van de samenleving'. Er komen tientallen brieven op het forum. De krant vraagt me daarop om mijn stelling uit te werken tot een opiniestuk. Daarin leg ik omzichtig uit dat lesgeven niet de enige kerntaak van onderwijs kan zijn. Kinderen hebben nu eenmaal problemen en ze zitten op school. In de introductie suggereert de krant echter dat ik zeg: 'Lesgeven is niet de corebusiness van onderwijs.' Heb ik niet gezegd. Daarop verschijnt er alweer een lezersbrief die die woorden herhaalt en waarschuwt voor 'Nederlandse' toestanden. Voor alle duidelijkheid, herhaal ik het daarom nog even: de school mag niet de muilezel van de samenleving zijn, maar onderwijs is uiteraard meer dan lesgeven alleen. Ik vermoed dat iedereen het daarover wel eens kan zijn. Leo Bormans, hoofdredacteur Klasse DS Lezersbrief, 05-05-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Groot gelijk Leo!
Ik sta nu in 1b en geef daar ook leefsleutels. De leerkracht die ik vervang, begon de les steeds met aan elke leerling individueel (maar wel voor de klas) te vragen of er problemen zijn. De eerst les leek me dat nogal dom, maar van die mening ben ik ondertussen afgestapt. Ik heb in die 4 weken nog geen enkele les leefsleutels kunnen geven zoals ik ze voorbereid had. Ik ben telkens een hele les kwijt met te praten over de leerlingen hun problemen. Op het einde van vorige les vroeg een leerling me of ze tijdens de leswisseling (ik kom 11 en 7u in mijn 2 1b-klasjes) ook met hun problemen bij mij terechtkonden. Zo zie je maar dat voor veel leerlingen een heel uur per week echt nog niet genoeg is. Gelukkig dat er in sommige scholen een vak als leefsleutels is, daar bestaat geen leerplan voor en het biedt dus de vrijheid om een uur lang met socio-emotionele aspecten bezig te zijn. Je mag het opvoedkundige aspect van de school echt niet onderschatten, zeker niet in de b-klassen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |