![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Er bestaan veel programma's en filters waarmee je de internettoegang van kinderen kan beperken. Of dit altijd even wenselijk is, is wel de vraag. Als je teveel gaat blokkeren, dan gaan ze ook bijna niets meer kunnen opzoeken. Als ze bijvoorbeeld voor biologie een werkje moeten maken, dan gaan ze waarschijnlijk geen sites meer vinden over het menselijk lichaam, omdat deze sites geblokkeerd worden owv enkele trefwoorden die niet toegelaten worden.
Bovendien hebben die programma's niet altijd evenveel nut. Als ze immers op een andere plaats verbinding maken met het internet, dan kunnen zij wél alles bekijken. Het is inderdaad de taak van de ouders om hun kinderen verantwoordelijk te leren omgaan met het internet. Er bestaat zoiets als de "nettiquette". Enkele simpele regels die internetgebruik al veiliger maken. Ik vind ook dat het de taak is van de school om kinderen hier wat over bij te brengen. Tegenwoordig krijgen de leerlingen van de eerste graad in sommige scholen ICT. Binnen dit vak kunnen ze dan verantwoordelijker leren omgaan met internet. De scholen die ICT niet als apart vak geven, moeten, vind ik tenminste, hier toch aandacht aan besteden tijdens andere vakken, als ze eens een opdracht geven rond het internet. Lagere scholen kunnen best wél gebruik maken van filters en dergelijke programa's. Het is immers niet wenselijk dat in een klas met lagere schoolkinderen ineens een "blote mama en papa" te zien zijn... Leg het dan maar eens uit... Jongeren moeten leren hun verantwoordelijkheid opnemen, ook op vlak van het internetgebruik. Hen volledig afschermen heeft geen zin, ze moeten leren er mee om te gaan. |
#2
|
|||
|
|||
Internet nog lang niet veilig voor kinderen
Volgens mijn mening zal internet nooit echt volledig veilig zijn voor kinderen. Men kan tal van filters gebruiken om de meeste ongewenste informatie af te schermen maar dit gaat nooit helemaal lukken. Volgens mij moet je eerst kijken naar de aanpak van de ouders. Welke kennis hebben de ouders over het internet en de gevaren hiervan? Kunnen zij hun kinderen controleren als ze op het internet zitten? En zijn ze bereid om informatie aan hun kinderen te geven over de gevaren? De school en de leerkracht kunnen hier wel een handje bij helpen. Tot slot vind ik het zoals Nathalie Tilemans al zei, wel belangrijk dat er filters worden toegepast in de scholen. 1 leerkracht kan nooit heel de tijd 20 leerlingen op de computer in het oog houden.
|