![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Op zich vind ik dit inderdaad een goed idee,... Maar waar zit de gradatie van succes? Ik denk dat wij willen ( vervoer op tijd ), gaan wij niet kunnen kunnen veranderen door gewoon ons kaartje niet te laten zien hoor.
Ik weet op zich niet goed hoe we dit kunnen aanpakken. De mensen van de NMBS weten op zich ook wel dat er veel " haat " is tegenover hun. Maar wat kunnen wij er tegen doen? Vandaag heb ik ook al gelezen dat ze 1 bepaalde dag allemaal het spoorverkeer willen saboteren door allemaal niet met de trein te gaan. Op zich een leuke actie, maar wie doet daar aan mee? Ik denk gewoon dat de NMBS eindelijk eens zou moeten doen wat ze uiteindelijk moeten doen: een goede en correcte service geven. En ik snap niet goed waarom dit dagelijks faalt. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
(...) En ik snap niet goed waarom dit dagelijks faalt.
Komt één trein te laat, dan heeft dit een invloed op het hele netwerk. Vooral rond de regio Brussel vormt dit een probleem. Per dag zijn er meerdere treinen, vooral tijdens de spits, die een vertraging oplopen. Wat ook een rol speelt, is het feit dat sommige station slechts één of twee perrons hebben. Wanneer twee treinen elkaar moeten passeren op hetzelfde spoor, en één trein heeft vertraging, dan is de andere trein verplicht om te wachten. Daarom ook dat de NMBS enkele van deze treinen definitief wilt schrappen. Toch hebben ze al te veel tevergeefse pogingen om de stiptheid te verbeteren, ondernomen. Vorig jaar, begin december. Alles verloopt tot dan zeer vlot. Onze school heeft toen de uurrooster aangepast, zodat deze perfect zou aansluiten met de uren van de bus en de trein. Wat doet de NMBS? De uren van de trein worden aangepast, waardoor vele treinreizigers een lange tijd in het station van Herentals moesten wachten. Gelukkig heeft de NMBS deze uren terug veranderd naar de oorspronkelijke uren. Wanneer de bus te laat komt, wat té vaak gebeurd trouwens!, zitten we natuurlijk weer in hetzelfde schuitje. Ik vrees dat het altijd een probleem zal blijven, zowel bij de NMBS als bij De Lijn. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ik denk dat zulke acties meer problemen zullen veroorzaken dan het stiptheidsprobleem oplossen. Initiatieven om deze problemen op te lossen moeten met open armen onthaalt worden maar niet betalen is geen oplossing om de treinen stipter te maken. Maar zulke acties zullen hopelijk wel stimuleren om het openbaar vervoer in het algemeen te verbeteren zodat het gebruik ervan aantrekkelijker kan worden.
Wat volgens mij wel een sterk punt is, is het koppelen van de lonen van de NMBS-top aan de stiptheidscijfers. Deze dingen zullen meer stimuleren dan eender welke actie want niemand heeft graag dat men aan zijn portefeuille of centen zit. (Misschien dat ze dit bij anderen ook eens kunnen toepassen- met een knipoog naar de Belgische regering die er niet is) |