![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het zal allemaal wel waar zijn wat verkeersexperts beweren, maar waar ik mij steeds aan erger is het feit dat veel automobilisten noch rekening houden met snelheidslimieten, noch rekening houden met weersomstandigheden. Wanneer je dat combineert met te dicht op elkaar rijden, dan moet het niemand verwonderen dat er zoveel ongevallen gebeuren op snelwegen.
Mijn ervaring is dat hoffelijkheid in het verkeer hier bij ons in België niet bepaald primeert. Wanneer je in Duitsland bijvoorbeeld de autosnelweg wil oprijden, dan zullen in 99% van de gevallen de Duitse bestuurders het linker rijvak gebruiken, zodat je je leven niet moet wagen omdat bepaalde mensen niet willen wijken (zoals hier maar al te vaak het geval is). Wanneer je uit de bocht vliegt op een afrit, dan is dat waarschijnlijk omdat je je snelheid niet hebt aangepast. Je moet geen zware studies gedaan hebben om dat te weten en eigenlijk moet je daar geen verkeersbord voor gezien hebben. Het is de logica zelf. Waarom houden de meeste mensen zich maar aan de regels als de pakkans groot is? Omdat ze dan geraakt worden in hun geldbeugel. Volgens mij dringt een mentaliteitsverandering zich meer dan ooit op. Het moet je maar overkomen dat, uit puur egoïsme, iemand slachtoffer wordt van jouw rijstijl. Plankgas geven heeft niets te maken met het zogezegde "sportief rijden" (wie heeft ooit deze term uitgevonden?), noch met "goed kunnen rijden". Een gaspedaal dieper indrukken kan het kleinste kind. Verantwoord rijden? Blijkbaar niet zo simpel. |
#2
|
|||
|
|||
Bochtige afritten moeten veel veiliger
Ik ben het volledig eens met wat wordt aangehaald in het artikel. Sommige afritten in ons land zijn inderdaad levensgevaarlijk. Eerst en vooral is de weg op sommige plekken is zeer slechte staat, net zoals de afscheidingen (vangrails) die ook dringend aan vernieuwing toe zijn. Wegmarkeringen zijn door het vele verkeer en de slijtage van de weg ook nog nauwelijks zichtbaar, om nog maar te zwijgen over het besparen op licht tijdens de avonden/nacht. Mensen rijden nu eenmaal veel sneller dan toegelaten op een autosnelweg, zonder besef dat ze andere mensen in gevaar brengen daardoor. In plaats van vroeger te vertrekken zodat je wat meer tijd hebt om je bestemming te bereiken, gaan ze veel later vertrekken en veel sneller rijden. Vooral afritten vormen daar een groot gevaar. Sommige chauffeurs schatten hun bocht verkeerd in of hebben door de snelheid hun auto niet onder controle waardoor ongelukken gebeuren. Of, wat ook vaak voorkomt, aan het einde van de afrit staan een aantal auto's stil maar deze zijn niet gezien door te hoge snelheid. Dit laatste zorgt ervoor dat de chauffeur niet tijdig kan ingrijpen, waardoor opnieuw ongevallen gebeuren. Het zijn dus niet enkel autosnelwegen en afritten die ze moeten beveiligen (of herstellen), maar het zijn ook de chauffeurs die hun rijgedrag een beetje moeten aanpassen en afstemmen op het verkeer!
|