![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik begrijp het toch niet zo goed, vrees ik. Jonge kinderen zitten in een levensfase waarin ze zeer gemakkelijk vreemde talen leren. Daarom zou ik graag een zinnig antwoord vinden op de vraag waarom iemand in een klasje zou moeten assisteren in de Turkse taal, terwijl net die kinderen door o.a. spel heel gemakkelijk Nederlands kunnen leren op korte tijd. Volgens mij is de kans groot dat de kinderen weinig of geen moeite zullen doen om hun Vlaamse leeftijdsgenootjes te verstaan en om met hen in het Nederlands te communiceren. Ik hou mijn hart vast. Zien we binnenkort in onze Belgische scholen Turkse leerkrachten les geven in hun eigen taal?
Het argument van een groter veiligheidsgevoel vind ik larie. Door een tweede persoon (zonder onderwijsbevoegdheid) voor de klas te laten staan, vind ik dat de leerkracht naar de achtergrond verschoven wordt. Om een 'veilig' gevoel in de klas te creëren is het in eerste instantie nodig dat de leerkracht de kans krijgt om een band te scheppen met haar leerlingen. Ik vind trouwens dat het niet kan dat een buitenstaander zomaar in de klas wordt toegelaten. Wat in de klas gebeurt, blijft in de klas en wordt hoogstens aan de betrokken ouders, collega's, directie of CLB gemeld. Laat ons hopen dat in de toekomst de discretie niet in het gedrang komt. |
#2
|
|||
|
|||
Dat de Turkse juf mee in de klas staat en niet effectief les geeft, vind ik wel een pluspunt. Volgens mij voelen inderdaad dan de leerlingen zich veiliger. Het is wel zo als de Turkse juf ook echt les zou geven, zou ik dit een ander iets vinden. Als zij namelijk les zou geven in het Turks leren deze kinderen geen Nederlands waardoor zij uiteindelijk later toch nog wel een leerachterstand zullen oplopen volgens mij, want ze hebben geen Nederlands gehad. Hierdoor kunnen zij ook alleen maar communiceren met hun ouders en mensen die Turks spreken. Een kleuter die dus enkel in het Turks les heeft gekregen, zal volgens mij, niet snel contact zoeken met een leeftijdsgenootje dat Nederlands spreekt.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik begrijp de vraag van de Turkse gemeenschap wel maar ik begrijp niet waarom de school het toelaat. Leerlingen in de lagere school en de kleuterklas leren zeer snel een nieuwe taal aan. Het is bewezen dat kinderen tot een leeftijd van ongeveer acht jaar sneller een nieuwe taal onder de knie krijgen. Zoals Evelien Broeckx al melde, Nederlands zouden de kinderen moeten linken aan school en Turks aan thuis.
Ik heb hetzelfde meegemaakt in mijn jeugd. Ik ben als Franstalige in de kleuterklas aangekomen. Ik kende geen enkel woord Nederlands. Ik heb nooit een onveilig gevoel gehad in de klas en leerde de Nederlandse taal zeer snel aan. Nooit had ik een grote achterstand. Mijn mening is dat het niet echt nodig is om deze "juf" te houden. Het zal alleen maar zorgen voor verwarring bij de kinderen. Misschien zal de klas zich opsplitsen in twee groepen: diegene met "slechts" één juf en de bevoorrechte met twee juffen. |