![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citaat:
Volgens Vandale is een snipperdag een vrije dag die door een werknemer kan opgenomen worden. Een 'vrije dag' is m.a.w. een dag, waar je als werknemer recht op hebt. Daar wringt het schoentje al. Een leerkracht die beslist om een verlengd weekend te nemen omdat het zo goed uitkomt, heeft geen recht op die dag. Hier moet eigenlijk niet over gediscussieerd worden. Leerkrachten die niet tevreden zijn met de vastgestelde vakantieperiodes en vrije dagen in het onderwijs, staat het nog altijd vrij om ergens in de privésector te gaan werken. Daar kan je, in overleg met de werkgever, af en toe een snipperdag opnemen. Ik word trouwens boos bij het lezen van betreffend artikel. Ben ik te idealistisch als ik denk dat we leerkracht worden omdat we jongeren iets willen bijbrengen, omdat we ons ten volle willen smijten om jonge mensen mee te vormen? Een leerkracht die een verlengd weekend neemt (om bijvoorbeeld eens luilekker op de zetel te blijven liggen of om nog een klusje in huis af te werken, ..) is zwak. Hoe zit het trouwens met de 'voorbeeldfunctie'? Is dat niet inherent aan het leerkracht-zijn? Hoe kan je stiptheid, orde, eerlijkheid e.d. van jouw leerlingen verwachten, als je er je hand niet voor omdraait om ziekte te veinzen? Dit soort leerkrachten slaat een belachelijk figuur. Leerlingen zijn slim. Ze hebben het snel door wanneer ze bij de neus genomen worden. Ik vind het erg. De leerlingen zijn de dupe. Een leerkracht, die zonder verpinken thuis blijft zonder ziek te zijn, ligt er - volgens mij - ook niet van wakker als de lessen met een sneltreinvaart, type TGV, moeten afgerammeld worden. Zij of hij zal het waarschijnlijk ook niet erg vinden als leerlingen plots stapels taken en lessen te verwerken krijgen. In het artikel wordt nog maar alleen gesproken over verlengde weekends, maar met geen woord wordt gerept over verlengde vakanties. Toevallig of niet, maar bepaalde leerkrachten worden de week voor of na de vakantie 'ziek'. Goedkopere vliegtuigtickets? Voor mijn part is het vrij eenvoudig. Wanneer je écht ziek bent, dan ben je blij dat je naar de dokter kan en kan geholpen worden. Alleen hij of zij is bevoegd om te oordelen of je inderdaad niet kan werken en het is dan ook zij of hij alleen die oordeelt hoe lang dat ziekteverlof moet duren. Ik vind trouwens dat een arts zich niet onder druk moet laten zetten door de patiënt om zich het aantal ziektedagen die hij moet schrijven te laten dicteren. Bij onze huisarts hangt in de wachtkamer een duidelijke boodschap: elke onterechte verklaring die door de patiënt gevraagd wordt, zal steeds geweigerd worden! Daarmee is de kous af. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ik kan Belinda alleen maar bijtreden.
Zelf werk ik al enkele jaren op een internaat en inderdaad, steeds vaker komen internen op maandag van school met de mededeling dat ze geen huiswerk hebben. Ze hadden die dag immers een aantal uren studie (soms zelfs 5 tot 6u op een dag van 8 lesuren) en konden dan al hun huiswerk maken. Op zich is dat voor deze leerlingen op dat ogenblik best wel aangenaam. Ze hebben immers geen les en kunnen hun huiswerk al voorbereiden.MAAR als dan de periode van de examens eraan komt moeten deze leerlingen dan weer wel véél huiswerk maken want anders krijgen ze hun leerstof niet gezien. "Mevrouw, wij kunnen er toch niets aan doen dat onze leerkracht zo vaak afwezig is." Is dan ook een zinnetje dat ik vaak te horen krijg. En inderdaad, onze leerlingen mogen daar niet de dupe van zijn. Zij moeten aan het einde van het schooljaar de nodige leerstof gezien hebben, zonder dat ze daar zélf héél hard voor moeten werken omdat hun leerkracht te veel afwezig was. Als je écht ziek bent, vind ik dat je kan en mag thuisblijven. Maar hoeveel leerkrachten zouden er niet zijn die op zaterdag nog wel naar een feestje kunnen of op weekend kunnen gaan maar op maandag 'ziek' zijn. Persoonlijk vind ik het dan ook dat de invoering van een ziektebriefje geen slecht idee is. Akkoord, het vraagt meer organisatie maar in principe heeft iedereen er baat bij. Ik vermoed immers dat er dan minder afwezigheden zullen zijn en dit is in het voordeel van de leerlingen. En daarvoor doen we het toch, niet? |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Dit verschijnsel is ten eerste niet alleen te vinden in de onderwijssector, maar een tastbaar begrip in quasi alle sectoren. Het tweede is het een mes dat aan twee kanten snijdt: is het verantwoord een zieke leerkracht zich bloot te geven aan het overdragen van een mogelijke ziekte aan honderd potentiële jongeren of is het raadzaam het zekere voor het onzekere te nemen? Feit is wel dat het onmiskenbaar het meest praktische is om ziek te worden net voor of net nà het weekend. Bovendien is het verhaal van het doktersbriefje een lachertje vanwege de alom bereidheid van dokters tegenover hun "klanten" de nodige dagen vrij te schrijven.
Het klinkt allemaal egoïstisch, maar vermits iedereen in gelijk welke sector het doet, is het slechts een niet te voorkomen en moeilijk te verhelpen, dus gedoogde situatie geworden. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Bij een observatie leg ik mijn oor soms te luisteren in de leraarskamer om een glimp op te vangen van het "lerarenleven". Nu stuitte ik toevallig op een gesprek. Het ging over een leerkracht die last had van haar rug en al enkele weken thuis zat. Zij had vertelt dat ze het liefst tot de Kerstvakantie thuis wou blijven omdat dit het beste is voor de leerlingen. Zo kan de vervanger het deel afwerken en kan zei na de Kerstvakentie met een nieuw deel beginnen.
Bij het horen van dit gesprek had ik toch wel enkele bedenkingen. Is het echt wel beter om je leerlingen langer les te laten krijgen van een vervanger die een ander vak geeft? Ik geloof best dat sommige leerkrachten er soms door kunnen zitten en dan soms op maandag en vrijdag liever thuis blijven. Maar uiteindelijk zijn er denk ik toch verlofdagen genoeg in het onderwijs om te recupereren.
__________________
I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. Thomas Jefferson 3rd president of US (1743 - 1826) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citaat:
Ik kan haar redenering begrijpen. Het is voor leerlingen een hele aanpassing als ze een interimleerkracht krijgen. Soms denk ik ook dat het beter is om delen af te werken zodat je als interimleerkracht daar een toets van kan doen en dan kan de leerkracht verder met het andere deel. Want iedereen geeft op ander manier les of legt andere nadrukken. Ik vind dat er hier heel snel veralgemeend wordt. Ik ben nu 3jaar afgestudeerd en ben nog maar 1 dag afwezig geweest. Dit was een vrijdag. Neen ik heb geen verlengd weekend genomen. Mijn wekker ging af en ik had barstende hoofdpijn (aankomende migraine) en voelde me verschrikkelijk misselijk. Meestal sleur ik me naar het werk ook al voel ik me niet goed maar toen zag ik op die manier 45min naar het werk rijden niet zitten. Zeker niet met aankomende migraine want als deze op mijn ogen zou slaan zou ik amper terug thuis geraakt zijn. Ik heb heel de dag in bed gelegen. Maandag stond ik weer kiplekker in school. Statements als: je hebt genoeg vakantie om te recupereren vind ik ook niet gepast. Als je enkele jaren in het onderwijs draait denk je daar anders over. Ik heb al elk schooljaar een leerkracht er zien onderdoor gaan. Dit jaar al in oktober. Gewijzigde opdrachten, extra opdrachten etc. en je lichaam geraakt op. Ik kan inderdaad ook begrijpen dat je op een vrijdag niet direct naar de dokter gaat want je hebt dan nog zaterdag en zondag om te rusten en uit te zieken. Laatst aangepast door MinkeVanHoof : 22nd November 2011 om 12:49 |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citaat:
Persoonlijk vind ik bovendien dat je het onderwijs niet kan vergelijken met andere sectoren. In het onderwijs ben je, in de eerste plaats, bezig met het vormen van jongeren. Deze jonge mensen zijn voor een groot deel afhankelijk van jouw goede wil en inzet. Zij zijn er de dupe van wanneer ze geen les krijgen. Een laatste: stel dat iedereen in gelijk welke sector zich zomaar 'ziek' houdt (of zou kunnen houden) op vrijdag of maandag, wil dat dan zeggen dat wij in het onderwijs hierin moeten volgen? Ik vind dat een regelrechte schande! |