![]() |
|
|||||||
![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Net zoals Peter en Eline ben ik ook van mening dat zittenblijven geen zin heeft. Ik ben er van overtuigd dat kinderen door het zittenblijven in een negatieve spiraal terecht komen ondanks het dat ze in het bisjaar wel goede punten zullen halen. Kinderen hebben, zeker in de lagere school, nood aan een vaste klasgroep die ook hun vriendjes zijn. Als een kind blijft zitten loopt het altijd achter op zijn vriendjes, zeker wanneer dit gebeurd in een van de laatste jaren van de lagere school.
Daarom pleit ik er ook voor dat de methode van het Zweedse onderwijs die ook aandacht besteed aan sociale, creatieve en sportieve vaardigheden eens grondig bekeken wordt met het doel deze manier van lesgeven te integreren in ons onderwijs. Want in het dagelijkse leven zijn kinderen met alleen kennis niets. De school moet proberen alle vaardigheden die nodig zijn in het dagelijkse leven, om kinderen weerbaarder te maken, te trainen. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik ook geen voorstander ben van jongeren hun jaar te laten overdoen. (Ikzelf heb het vierde middelbaar overgedaan). Natuurlijk weet ik dan niet hoe het juist zit met leerlingen die in het basis onderwijs moeten dubbelen maar ikzelf heb weinig of geen positieve elementen overgehouden aan het gedubbeld jaar. In mijn geval studeerde ik net minder in plaats van meer. De school heeft bij mij absoluut niet bereikt wat ze voor ogen had. Een leerling laten overgaan mits extra maatregelen lijkt ook mij een betere werkwijze.
Al moeten we er wel op letten dat het niveau van de klas niet daalt hierdoor. |