![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
De dominantie van Live Nation kan niet gezond zijn
Een onderzoek naar concurrentievervalsing door concertgigant Live Nation zou nuttig zijn, maar zal er niet komen. Met de overname van Pukkelpop heeft de Amerikaanse concertgigant Live Nation nu vier van de vijf grootste Belgische festivals in handen. De groep bezit daarnaast drie van de vier grootste concertzalen, plus nog heel wat kleinere zalen, een eigen ticketverkoopkanaal en een boekingskantoor dat optredens van artiesten regelt. Ja, dat is veel. En het vermoeden is gerechtvaardigd dat het te veel is. Het is een economisch basisgegeven dat een markt die gedomineerd wordt door één enkele partij meestal niet goed functioneert. Gezonde concurrentie is gebaat bij veel spelers die aan elkaar gewaagd zijn. Een onevenwichtige verdeling van de markt betekent dat één partij de voorwaarden kan dicteren en de prijszetting bepaalt. Als die ene partij bovendien de hele keten in handen heeft, van boeking via ticketverkoop tot de zaaluitbating, is dat een recept voor concurrentievervalsing. In zijn thuismarkt, de Verenigde Staten, is Live Nation al aangeklaagd wegens monopolievorming. De Amerikaanse justitie kwam in actie nadat zangeres Taylor Swift haar beklag had gedaan over de praktijken van dochterbedrijf Ticketmaster. Het zou wenselijk zijn als ook bij ons de positie van Live Nation eens grondig onder de loep wordt genomen. Het is de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) die, na een onderzoek, de vraag over marktdominantie zou kunnen beantwoorden. Desgewenst zou de BMA een stokje voor de overname van Pukkelpop kunnen steken. Maar de BMA kan dat alleen doen als de fusiepartners een zekere grootte hebben. De vennootschap achter Pukkelpop overschrijdt de drempel niet die aanmelding verplicht maakt. Kan Live Nation de ticketprijzen sterker optrekken dan de kosten rechtvaardigen? Krijgen ‘eigen’ artiesten voorrang bij de samenstelling van de affiche? Bedreigt de Amerikaanse dominantie het Vlaamse ecosysteem van festivals en concerten? We kunnen daarover vermoedens hebben, maar zonder grondig onderzoek vallen die niet te onderbouwen. Het gevolg is wel dat de euro’s die de bezoekers aan Pukkelpop uitgeven voortaan zullen dienen om de Amerikaanse aandeelhouders van Live Nation nog wat rijker te maken. De voornaamste daarvan is Liberty Media, het bedrijf van de 84-jarige miljardair John Malone, die ook eigenaar is van Telenet. Hoorzittingen in de Amerikaanse Senaat gaven alvast een verhelderend beeld over de werkwijze van Live Nation. “De groep is zo machtig dat ze geen druk hoeft uit te oefenen en evenmin hoeft te dreigen,” wist senator Amy Klobuchar, “omdat iedereen gewoon in het gelid loopt.” Blog DS, 08-10-2025 (Ruben Mooijman) |