![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kwart privéjets vliegt vanuit Antwerp Airport zonder ook maar één passagier: “Kunnen van klant niet verwachten dat die in file gaat staan”
De noodlijdende luchthaven van Deurne moet het de laatste jaren steeds meer hebben van privéjets. Een aanzienlijk deel van die vluchten doet Antwerp Airport aan zonder ook maar één passagier aan boord. “Het is een noodzakelijk kwaad.” Zeventien minuten. Zo lang deed de Cessna Citation CJ1+ met registratienummer OO-CCJ op zondag 12 oktober over de 85 kilometer van de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem naar die van Deurne. De luxejet met minibar en ruimte voor vijf inzittenden pikte er enkele passagiers op, om daarna door te vliegen naar London Biggin Hill Airport. Zodra de inzittenden 43 minuten later veilig waren afgezet in Londen, vloog de piloot meteen terug naar Antwerpen. Om de volgende ochtend alweer koers te zetten richting Londen, om de passagiers terug te halen naar Antwerpen. Om maximaal vijf passagiers van Antwerp Airport naar Londen te brengen, en de volgende dag terug in Antwerpen af te zetten, maakte de luxejet dus vijf vliegbewegingen. En meer dan waarschijnlijk steeg het toestel daarvoor enkele keren op zonder ook maar één passagier aan boord. In het jargon worden dat positioneringsvluchten genoemd. “Je kunt het vergelijken met een taxirit”, zegt Bernard Van Milders, oprichter en ceo van The Flying Group, een exploitant van privéjets met 200 piloten in dienst en gevestigd op de luchthaven van Deurne. De Cessna Citation waarvan sprake wordt voor alle duidelijkheid niet door hen rondgevlogen, maar door het concurrerende luchtvaartbedrijf ASL Group. “Een voertuig van Uber rijdt ook een groot deel van de tijd leeg rond, onderweg om ergens een klant op te pikken. Zo gaat het ook met privévliegtuigen. Wij kunnen van een zakenman die een privévlucht wil nemen naar Londen niet verwachten dat die eerst twee uur lang met de auto in de file staat om vanuit Antwerpen naar Kortrijk te gaan, omdat het toestel op dat moment daar geparkeerd staat. Dan is alle tijdwinst weer tenietgedaan, wat net de reden is waarom captains of industry een privéjet charteren. Privaat vliegen heeft anders geen zin meer.” Gangbare praktijk Dat privéjets door die vele positioneringsvluchten vaak leeg rondvliegen, gebeurt natuurlijk niet alleen vanaf de luchthaven van Deurne. Wereldwijd is het een gangbare praktijk. Maar aangezien Antwerp Airport de laatste jaren steeds meer dient als uitvalsbasis voor privéjets, ontvangt ze relatief gezien wel steeds meer (lege) positioneringsvluchten. En dat terwijl de luchthaven al onder vuur ligt, omdat ze in feite virtueel failliet is: alleen dankzij Vlaamse en federale subsidies wist ze de afgelopen jaren het hoofd boven water te houden. Vorig jaar ontving ze per vertrekkende en aankomende passagier 65 euro aan steun. Zelf schat Van Milders dat bij “ongeveer een kwart tot een derde” van hun vluchten geen passagiers aan boord zijn. “We proberen dat natuurlijk zo veel mogelijk te vermijden, door onze zogenoemde ‘empty legs’ op voorhand online te verkopen aan geïnteresseerden die willen meevliegen. Mochten we dat niet doen, dan zouden onze piloten waarschijnlijk de helft van de tijd rondvliegen zonder passagiers aan boord. We slagen er dus zeker in dat gevoelig te reduceren.” Volgens transporteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen) is het verkopen van die ‘empty legs’ vooral een oplossing voor positioneringsvluchten op langere afstand. “Wanneer een groepje passagiers vanuit Deurne voor vier dagen naar Ibiza gaat, dan vliegt dat vliegtuig tweemaal heen en weer. Dan lukt het nog wel eens om de stoelen op die twee lege vluchten te verkopen aan mensen die de omgekeerde beweging maken”, zegt hij. “Voor een binnenlandse positioneringsvlucht is dat anders. Er is werkelijk niemand die gaat betalen om mee aan boord te stappen van een vliegtuig dat van Kortrijk naar Deurne vliegt. Dan is leeg rondvliegen een noodzakelijk kwaad.” Prijs op aanvraag De luchtvaartmaatschappijen rekenen die positioneringsvluchten door aan de klant. Wie volgens het bovenstaande voorbeeld in een privéjet naar en vanuit Ibiza vliegt, betaalt dus voor vier vluchten. En vliegt het vliegtuig eerst leeg naar de klant om die op te pikken, dan komen er vijf vluchten op de factuur te staan. “Alles wordt door de luchtvaartmaatschappijen mee verrekend in de prijs. Ook de compensatie van de CO2-uitstoot”, zegt Dewulf. “Op dit moment moet van Europa de helft van de uitstoot worden gecompenseerd, vanaf volgend jaar stijgt dat naar de volle honderd procent.” Wie die prijsstijging voor wil zijn, heeft dus nog iets meer dan twee maanden de tijd om een privévlucht te boeken. Moet u op 3 november toevallig in Barcelona zijn? Dan kunt u nog mee op een ‘empty leg’ van de ASL Group, in dezelfde Cessna CitationJet CJ1+ met minibar. Kostprijs enkel op aanvraag. Blog DS, 15-10-2025 (Pieter VanMaele) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
De luchthaven van Deurne lijkt wel op een steenkoolmijn uit de jaren 80
De luchthaven van Deurne lijkt wel op een steenkoolmijn uit de jaren 80
Zestien jaar geleden schreef Jeroen Verelst al over de rode cijfers van Antwerp Airport. Dat verhaal geldt ook vandaag nog. De rustigste luchthaven ter wereld, dat was de titel boven een reportage die ik als jonge krantenjournalist maakte op de luchthaven van Deurne. Mijn toenmalige redactiechef had me op pad gestuurd om te achterhalen of Vlaanderen zijn centen wel nuttig besteedde, daar in Deurne. Had de luchthaven die elk jaar miljoenen belastinggeld nodig had om te overleven, nog wel een toekomst? Ik herinner me dat ik uren rondzwierf in de grote, lege inkomhal, op zoek naar iemand om vragen aan te stellen. Het moeten zowat de eenzaamste uren uit mijn bestaan geweest zijn. Die reportage dateert uit 2009. De inhoud is 16 jaar oud, maar nog altijd actueel. De luchthaven blijft ook in 2025 een dooie boel, ze zit nog altijd in de rode cijfers en de belastingbetaler moet nog altijd royaal bijspringen. De toenmalige Vlaamse minister van Mobiliteit lanceerde 20 jaar geleden een website waarop ze foto’s van lege bussen plaatste. Bussen die alleen “lucht vervoerden” en dus “verspilling” waren. Vandaag blijkt dat een vierde van de privéjets die in Deurne vertrekken en landen, leeg is. Toch blijft de huidige minister de luchthaven verdedigen. Meer zelfs, ze is “fan” van de luchthaven. Ik begrijp dat oprecht niet. De regeringspartij N-VA en de werkgeversfederatie Voka gaan voortdurend wild tekeer tegen de spilzieke overheid. Wij, hardwerkende burgers, krijgen volgens hen een belastingtsunami over ons heen omdat de subsidieslurpers zo gul bedeeld worden. Dat is de framing. Maar een luchthaven die al tientallen jaren lang niet rendabel te krijgen is, die moet openblijven en subsidies blijven slurpen. Tegen alle economische logica in, tegen alle regels van goed bestuur in. Een stad als Antwerpen heeft een luchthaven nodig, klinkt het. Echt? De voorbije decennia toonden eerder het omgekeerde aan. De gemiddelde bakker of beenhouwer in de stad krijgt op een dag meer volk over de vloer dan de luchthaven. Kan je dan geloofwaardig beweren dat de nood hoog is? Naar Ibiza Nog zo’n dooddoener: de luchthaven is belangrijk voor de economie, want zakenlui vertrekken en landen in Antwerpen om miljoenendeals te sluiten. Geen gesukkel met lijnvluchten, nee, snel en efficiënt met de privéjet van de ene deal naar de andere. De realiteit is opnieuw lichtjes anders. Nice en Cannes staan op één en twee in de rangschikking van populairste bestemmingen voor privévluchten (vol en leeg), Ibiza sluit de top vijf af. De ‘zakenluchthaven’ Antwerp Airport, nog zo’n fabeltje. Groter dan Rivierenhof De luchthaven neemt 190 hectare ruimte in. Ter vergelijking: het Rivierenhof, het grootste park van Antwerpen, is 130 hectare groot. De Zoo past 18 keer in de ruimte die de luchthaven vandaag inneemt. Nog los van de eindeloze subsidiestroom: is het nog van deze tijd om zo’n gigantische lap grond te claimen voor privéjets, die per passagier 5 tot 7 keer meer uitstoten dan een lijnvlucht? Niet rendabel, niet levensvatbaar zonder massa’s overheidssteun, niet meer van deze tijd: de luchthaven van Deurne lijkt wel een steenkoolmijn uit de jaren 80. Verlos Antwerp Airport uit z’n lijden. Maak een einde aan de therapeutische hardnekkigheid en geef die plek terug aan de Antwerpenaar. Blog DS, 19-10-2025 (Jeroen Verrelst) |