![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Rutger Bregman beschuldigt BBC van censuur na geschrapte zin over “corrupte Amerikaanse president”
De Britse omroep BBC heeft een zin geschrapt uit een lezing van Rutger Bregman. Daarin noemde de Nederlandse historicus en auteur Donald Trump “de meest openlijk corrupte president in de Amerikaanse geschiedenis”. “Ik wilde dat ik dit niet moest delen”, schrijft Rutger Bregman op zijn Linkedin-pagina. “Maar de BBC heeft beslist om een lezing waarvoor ze me zelf hebben uitgenodigd, te censureren.” Het gaat om een passage in de eerste aflevering van de Reith-lezing, een jaarlijkse reeks die al loopt sinds 1948. Eerdere sprekers waren onder anderen feministisch auteur Chimamanda Ngozi Adichie en psychotherapeute Gwen Adshead. Bregman, onder meer bekend van zijn boek De meeste mensen deugen, zou het in vier afleveringen hebben over een ‘morele revolutie’. Volgens de aankondiging van de BBC verkent de reeks “het morele verval en gebrek aan ernst van de hedendaagse elites”, maar promoot Bregman er ook “realistisch utopische” ideeën zoals een universeel basisinkomen, een fair belastingsysteem en wetgeving rond technologie. Maar dat Bregman ergens in de tekst Donald Trump “de meest openlijk corrupte president in de Amerikaanse geschiedenis” noemde, bleek een brug te ver voor de Britse openbare omroep. In de uitzending op BBC Radio 4 en in het transcript dat te raadplegen valt op de BBC-website, duikt de zin niet (meer) op. “Woensdag werd ik ingelicht dat er over die zin gediscussieerd werd met Amerikaanse advocaten”, zegt Bregman op Linkedin. “En dat terwijl de stelling wel degelijk te onderbouwen valt.” Bregman verwijst naar een onderzoek dat The New Yorker in augustus publiceerde. Daaruit bleek dat Trump op “ongeziene wijze” verdient aan het presidentschap, met meer dan 3,5 miljard dollar aan inkomsten uit onder meer vastgoeddeals en crypto-‘memecoins’. “Lafheid van elites” “De ironie van deze censuur kan niet groter zijn”, zegt Bregman. “Want deze lezing gaat exact over de lafheid van hedendaagse elites die de knie buigen voor autoritarisme. Ik ben hier diep door verontrust, niet omdat mensen het niet oneens mogen zijn met mijn woorden, maar omdat zelfcensuur die voortvloeit uit angst ons allemaal aanbelangt.” De BBC heeft momenteel een gespannen relatie met de Amerikaanse president. Die wil een schadevergoeding van 1 miljard dollar vanwege een montagefout van de omroep. Documentairemakers hadden twee fragmenten aan elkaar geplakt uit een speech van Trump op 6 januari 2021 die bijna een uur uit elkaar lagen. Daardoor leek het alsof de president rechtstreeks opriep om het Capitool te bestormen. Volgens Bregman was zijn tekst door de BBC vooraf geredigeerd en vier weken geleden opgenomen met een publiek van 500 mensen. De pagina waarop de lezing te beluisteren was, werkte dinsdagnamiddag niet meer. De BBC zelf reageerde bij The Guardian: “Al onze programma’s moeten in overeenstemming zijn met de redactionele richtlijnen, en we hebben de beslissing genomen om één zin te verwijderen uit de lezing, na juridisch advies.” Blog DS, 25-11-2025 Nick De Leu) |