![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind dat er inderdaad te weinig verkeerseducatie gegeven wordt op school.
Toen ik in de lagere school zat was er enigsinds nog aandacht voor verkeerseducatie, maar op de middelbare school heb ik hier weinig van ondervonden. Wat ik ook gemerkt heb is dat veel jongeren weinig tijd steken in het leren kennen van de verkeersregels. Ze willen zo snel mogelijk hun rijbewijs halen en hier zo weinig mogelijk energie in steken. Daarom vind ik het ook zo nodig om meer verkeerseducatie te introduceren in het middelbaar onderwijs. |
#2
|
|||
|
|||
In het basisonderwijs krijgen jonge kinderen een voldoende, degelijke lessenreeks die hen de basiskennis over het verkeer aanleert. Ze gaan zich verantwoordelijk gedragen met de fiets of te voet, want de juf heeft gezegt dat ze dan 'meewerken aan een veiligere wereld'. Op dat moment zijn kinderen nog haast volledig bëinvloedbaar door de ouders en de leerkracht.
Maar vanaf het middelbaar onderwijs vind ik dat er te weinig EXTRA energie wordt gestopt in de verkeerseducatie van jongeren. Op de middelbare school komen (bijna alle) jongeren in hun puberteit terecht, w.w.z. dat ze veel meer bëinvloed gaan worden door hun leeftijdsgenoten in plaats van door de ouders of de leerkrachten. Dit zorgt in de meeste gevallen voor rebellie. Velen van hen gaan verkeersregels als iets stoms, onnodig ervaren. Verkeer is dan voor hen een opportuniteit waardoor ze kunnen opvallen, indruk maken. Ze willen een positieve bevestiging krijgen van hun leeftijdsgenoten. Hiermee denken ze een 'coole' status te verwerven. Bijgevolg gaan (te) veel jongeren hun basiskennis t.o.v. het verkeer verwaarlozen. Daarnaast hopen de meeste 16 tot 18-jarigen zo snel mogelijk met een hippe brommer of auto over onze wegen te scheuren, zonder dat ze voldoende weten van hoe ze zich nu juist in het verkeer dienen te gedragen. Hierdoor brengen ze zichzelf én anderen in gevaar. Enkel door tegen rebelse jongeren in te gaan met verkeersveiligheidcampagnes (doen-activiteiten op school, sprekers, choquerende beelden) kunnen de middelbare scholen de situatie alleszinds verbeteren. Secundaire onderwijsinstellingen mogen de moed vooral niet opgeven en men moet volharden in verkeersonderwijs. Op die manier redden de scholen niet alleen de jongeren zelf, maar ook anderen waaronder de (weinige) echt verantwoordelijke weggebruikers. |
#3
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zo dat in de lagere school het thema "Verkeer" belangrijk is. Er wordt elke maand gedurende een aantal lessen tijd aan besteed. Er zijn ook scholen die met hun leerlingen naar het verkeerspark gaan, zodat de theorie ook kan toegepast worden in de "realiteit". De leerlingen kunnen er oefenen wat ze geleerd hebben, en leren zo een goede fietshouding aan te nemen.
In het middelbaar wordt er geen extra tijd meer aan besteed, en wordt er veel dat je in de lagere school geleerd hebt vergeten. Dat is wel spijtig. Elke school zou een verkeersproject moeten hebben. Zeker als ze het theoretische rijbewijs willen integreren in het onderwijspakket. Dus een oproep aan de scholen integreer een project over verkeer. |
#4
|
|||
|
|||
Een heer in het verkeer
Ik ben het er niet zo mee eens dat er in de lagere school WEL veel rond verkeer wordt gedaan. Ja, je leert wanneer je een straat mag oversteken en wanneer niet en dat je gebruik moet maken van het zebrapad, voetpad, fietspad... Maar bij mijn weten heb ik nooit geleerd wat voorrang van rechts betekent. En ik denk wel dat kinderen, jongeren dit wel degelijk moeten kennen. Want dit geldt ook voor voetgangers en fietsers tegenwoordig. Men blijft wel een zwakke weggebruiker, maar de voorrang van rechts blijft gelden. Dit heb ik nooit geleerd en er is een accident van gekomen ook. Hier op het kruispuntje bij mij om de hoek, ik reed met mijn fietsje door en een autobestuurder reed ook gewoon door.
Ik denk ook dat de verkeerseducatie voor een deel begint bij de ouders. Zij moeten hun kinderen erop attent maken hoe ze bijvoorbeeld de weg naar school afleggen. Maar ook als ze gewoon op stap zijn. In het secundair onderwijs zou ik nog een stapje verder durven gaan. Leerlingen verantwoordelijkheid geven. Laat ze eens een toer uitstippelen die enkele leerlingen zelf moeten begeleiden op een veilige manier. Want door in de klas te zitten en een beetje de regels uitleggen, gaan ze die niet onthouden. Het is belangrijk om alles in het echt eens mee te maken. Laten zien wat het belang is van voorrang van rechts, want er zijn nog ongelooflijk veel mensen die er nog altijd met hun klak naar smijten. Als leerlingen de ernst van het verkeer leren inzien zullen ze de verkeersregels beter onthouden en zal ook de betrokkenheid van de activiteit van de leerlingen hoger zijn. Dus ik ben ook absoluut vóór meer verkeerseducatie! |