![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Zeven procent is echt weinig, maar ik verschiet er niet van. Het valt op dat de Belgen op meer vlakken sceptisch zijn, denk maar aan de milieuproblematiek e.d. De elektrische auto hangt hier ook nauw mee samen. De toenemende broeikasgassen in de atmosfeer vormen een enorm groot probleem. Een van de grootste oorzaken hiervan zijn de uitlaatgassen. Elektrische auto's zouden voor dit probleem dus een 'ideale' oplossing zijn. Het klimaatscepticisme is ethisch onaanvaardbaar. Het wordt dus tijd dat meer mensen hier over gaan nadenken, voordat het te laat is (of is het dat al?). Als we blijven doorgaan zoals we nu bezig zijn, dan zullen de gevolgen onaanzienelijk zijn. Onze capaciteit om ons aan te passen aan het milieu zal ook verdwijnen. Gelukkig zijn er ook veel mensen die zich wel bezig houden met de milieuproblematiek, denk maar aan de windmolens, filters,... Ook de elektrische auto is hier een mooi voorbeeld van. Natuurlijk heb ik ook wel mijn bedenkingen bij deze 'nieuwe' uitvinding, maar het is wel het proberen waard. De meeste Belgen zeggen meteen: 'neen, dat wil ik niet!' alvorens ze zich goed geïnformeerd hebben.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Indien we massaal overschakelen op elektrische wagens moeten we nu wel serieus beginnen investeren in groene energie: windenergie, zonne-energie, thermale energie, golfenergie,...
Het systeem dat ze ons willen opdringen is trouwens al verouderd. Op een grote sciencebeurs 2 jaar geleden (tickets ervoor zijn belachelijk duur) kwam men met een uitgebreid voorstel om deze auto's te verkopen met een makkelijk wisselbare batterij. Je zou dus rijden met een batterij die je 'huurt' en als deze leeg is ga je naar een 'tankstation' waar je de batterij laat vervangen voor een andere, zodat je meteen weer op weg bent. Dit zal het systeem moeten worden want ik denk niet dat veel mensen staan de trappelen voor een wagen die elke paar honderd kilometers uren moet stilstaan. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
De elektrische wagen zou een goed alternatief kunnen zijn voor de hedendaagse auto's met verbrandingsmotor maar daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Het is onrealistisch dat men veelvuldig de elektrische auto gebruikt zonder de nodige faciliteiten langs de weg. Een ander belangrijk deel hiervan is de opladingstijd van de batterijen, wanneer je auto niet veel kilometers haalt zonder opnieuw te moeten laden, is het niet realistisch dat de bevolking deze veel zal gebruiken. Een derde struikelblok is de aankoopprijs van de batterijen.
Langs de andere kant zou een elektrische wagen goed zijn om de dagelijkse ritjes te doen. Deze eijn doorgaans kort waardoor het rijbereik niet overschreden wordt. Als we nu met dit alles rekening houden komt het er dus op neer dat we op DEZE MOMENT een veel duurdere auto moeten kopen voor onze kleine verplaatsingen. Vandaag is het dan volgens mij ook niet realistisch dat het grootste deel van de bevolking een elektrische wagen aankoopt. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ik vind het ook niet zo logisch dat er zo weinig Belgen bereid zijn zich een elektrische wagen aan te schaffen. Zoals al gezegd werd ben ik ook van mening dat er waarschijnlijk veel meer gelegenheid zal zijn om de wagen te herladen naast de weg wanneer er veel meer Belgen een elektrische wagen hebben. En ook is het best mogelijk dat er nog wagens zullen worden ontworpen die meer dan 480 km kunnen rijden. Ik zie hier dus het probleem niet echt van in.
|