![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Dit is nu eenmaal de toekomst. Hier gaat het om het ingeven van wat je wilt eten. Er zijn nog steeds mensen nodig die de hamburgers, frietjes,... bakken, kuisen en de bestelde menu serveren. Tot op heden bestaat er nog steeds geen robot, zover ik weet, die deze zaken van de mens kan overnemen. Er blijven natuurlijk steeds negatieve kanten aan het verhaal zoals mensen die niet met deze technologie kunnen werken,... Ik denk dat dit toch de toekomst zal zijn. We zien nu in Decathlon, Delhaize,... al mogelijkheden om je gekochte goederen zelf in te scannen waardoor er ook geen kassiersters meer nodig zijn. Bovendien zullen er ook regelmatig problemen optreden aan deze toestellen waardoor er een klusjesman aanwezig zal moeten zijn. Ik denk dat het qua werkgelegenheid ongeveer hetzelfde zal blijven als voordien.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Sinds Henry Ford begin vorige eeuw de lopende band op punt stelde, zijn er mensen vervangen door machines en dit zal nu eenmaal blijven doorgaan. Dat is nu eenmaal de prijs die betaald wordt voor vooruitgang. Artificieel banen creëren die ook door machines gedaan kunnen worden is te duur voor de grote multinationals (waar McDonalds een schoolvoorbeeld van is) en die bedrijven zijn nu eenmaal uit op winstmaximalisatie. Het is erg, maar ik denk dat ongeschoolden minder en minder kansen zullen krijgen op de arbeidsmarkt.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Wanneer ik met mijn vrienden naar McDonalds ga, merk ik steeds meer veranderingen en innovaties. Het bereiden en ‘verspreiden’ van voedsel is altijd een arbeidsintensief gebeuren geweest, maar de laatste tijd zie je ook dit veranderen. Allerlei machines verlichten het werk van de koks. Nu zien we ook dat het personeel dat instaat voor het verdelen van het voedsel vervangbaar is. Of we nog kassiers nodig hebben nu alles zo geautomatiseerd wordt? Volgens mij wel. Er zullen altijd mensen nodig zijn om alles in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld ouderen, ze zijn misschien niet de doelgroep van McDonalds, maar toch passeren zijn daar ook. Deze mensen kunnen niet altijd even goed mee met deze technologische vooruitgang. Ook wanneer er technische defecten aan de automaten zijn is het handig dat er steeds iemand klaar staat om de klanten verder te helpen.
Toch wil ik ook zeggen dat ik het een enorme vooruitgang vind. Ik heb zelf al met deze automaten gewerkt en het ging nog sneller vooruit. Je kan zelf goed bekijken wat je juist wil hebben doordat er overal afbeeldingen bij staan. Het betalen gaat ook heel eenvoudig (misschien zelfs te eenvoudig, voor je het weet ben je weer wat centjes armer) en de bestelling afhalen duurt ook helemaal niet lang. Ik ben alvast een voorstander van deze innovatie! |