![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het moet gezegd worden: De argumenten van Mieke van Hecke zijn weinig overtuigend en haar verdediging tijdens ‘De zevende dag’(zondag 4 december) vond ik behoorlijk triestig.
Ik ben blij dat in het geposte artikel verwezen wordt naar de schoolstrijd. Hiermee rekening houdend begrijp ik best dat sommige er wat naweeën op na houden maar om meteen te spreken van een aanval op het katholieke net is sterk overdreven en niet rationeel. Dit onderwerp is zeker een gesprek waard en moet niet simpelweg afgeblokt worden door met zware woorden te gaan gooien vanwege historische emotionele gevoeligheid. Mij lijkt het niet meer dan evident dat andere bestaande religies besproken worden in een omkaderend vak. Dit kan(en moet!) tijdens geschiedenislessen gebeuren maar het is evengoed mogelijk tijdens de godsdienstlessen. Sterker nog: ik denk dat die doelstellingen in alle vakken te bereiken zijn mits een juiste ingesteldheid van de leerkracht enerzijds en mits voldoende bewegingsruimte anderzijds.
__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid. A. Einstein |
#2
|
|||
|
|||
Gemeenschapsonderwijs schaft godsdienstles af
Vanaf 2014 zullen leerlingen in het Gemeenschapsonderwijs geen godsdienstles meer kunnen volgen. De religieuze lessen en niet-confessionele zedenleer worden vanaf de derde graad vervangen door een algemeen vak levensbeschouwing, meldt De Standaard.
Luc De Man van het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) voert als redenen voor de afschaffing maatschappelijke veranderingen aan, en een andere invulling van het onderwijs sinds het schoolpact in 1958. (tw) Bron: De Morgen 06/12/11, 07u49 http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Bi...stles-af.dhtml Eigen mening: Een bedenking die ik mij maakt: "hoeveel jobs gaat dit kosten?" Nu kunnen er in 1 klas leerlingen zitten met verschillende godsdiensten, die elk les krijgen van een andere leerkracht, die gaan in de toekomst allemaal vervangen worden door 1 leerkracht. Wat gaan ze dan doen met al deze leerkrachten? Hun een job aanbieden buiten hun vakgebied? Want velen zullen misschien al benoemd zijn voor dat vak. In het artikel van Nic staat dat alle godsdienstleerkrachten bevoegd zullen zijn om het vak levensbeschouwing te onderwijzen. Maar zullen die leerkrachten ook objectief zijn? Want ik kan mij perfect voorstellen dat wanneer een 'vroegere' Islamleerkracht een les moet geven over 'relaties en seksualiteit' dit een heel andere les zal zijn dan wanneer een leerkracht 'niet conf. zedenleer' deze les zal geven. Ik denk dat deze personen hun eigen vak toch nog altijd meer naar de voorgrond gaan brengen en hun eigen (geloofs)overtuiging meer gaan meegeven. |