![]() |
|
|||||||
![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik vind het ook niet meer dan terecht. Als je met je gsm bezig bent in het verkeer, ben je per definitie niet meer met het verkeer bezig. Als je dit doet als autochauffeur breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de mensen in de buurt van je wagen. Als buschauffeurs dit dan doen brengen ze daarbovenop nog eens de mensen die ze bijhebben in gevaar. Als je buschauffeur bent ben je verantwoordelijk voor de mensen in je bus en het is belangrijk dat je met die verantwoordelijkheid om kan. Het is dus simpel, weg met de gsm achter het stuur!
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Het gevaar voor ongelukken, door te gsm'en of te bellen achter het stuur, is voor een bus- of tramchauffeur is even groot als bij een andere weggebruiker. Het is bij wet verboden. Ontslag na enkele waarschuwingen is een oplossing om de chauffeurs van de Lijn te wijzen op hun (grotere) verantwoordelijkheid.
De reeds vernoemde controle kan zeker een oplossing zijn om de veiligheid van de passagier te verzekeren. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Buschauffeurs mogen ten eerste tijdens hun werkuren (afgezien van de pauze) niet met hun gsm bezig zijn. Elke werkgever zal dit duidelijk als eis stellen naar zijn werknemers toe. Dus waarom zou het bij Delijn anders zijn? Ten tweede mag je nu eenmaal geen gsm gebruiken achter het stuur. Opnieuw, waarom zou dit bij Delijk anders zijn? Een dubbele overtreding lijkt me dit dus! Strengere sancties zijn blijkbaar nodig ook al snap ik niet dat de chauffeurs zelf het verstand niet hebben dat dit niet kan. Als je met een bus een accident veroorzaakt is dit meestal catastrofaal. Je hebt een paar ton bij die je ergens tegenaan gooit. Daarbovenop staan er vaak nog tal van mensen recht in de bus.
|