![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik vind het een goed idee om studenten sneller en beter te heroriënteren. Ze kosten echter massaal veel geld aan de maatschappij. Een studie-efficiëntie van meer dan 60% vind ik toch de norm. 50% vind ik te zwak. Als ze minder scoren dan deze richtlijn, moeten ze volgens mij stoppen. Ze hebben echter een herkansing gekregen met de herexamens, als ze dan nog geen 50% halen dan is het een teken dat de richting te zwaar is. Ik sta dus volledig achter het voorstel van de Vlor. Ik hoop dat de ministers van onderwijs dit voorstel gaan volgen.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ik ben ook zeker en vast voorstander van een snellere opvolging van studieresultaten, gekoppeld aan betere begeleiding en een heroriëntering. In sommige middelbare scholen worden leerlingen nog heel sterk gestuurd en begeleid. In het hoger onderwijs valt deze begeleiding voor een groot deel weg. Het is dan ook logisch dat niet alle studenten erin slagen om meteen zelfstandig te studeren en zelf hun studietijd te plannen en te organiseren. Het is belangrijk dat studenten niet na een academiejaar, maar ook tijdens het schooljaar opgevolgd worden. Misschien hebben studenten een verkeerde studiekeuze gemaakt?
Het is dan van belang dat hier meteen op wordt ingespeeld, zodat de student nog de kans krijgt om in datzelfde jaar aan een andere opleiding te beginnen.
|